Onderwijsinstellingen-1

Voorlichting op het gebied van AI voor onderwijsinstellingen

Kiwijs is gespecialiseerd in voorlichting op het gebied van alles dat te maken heeft met kunstmatige intelligentie (KI), ook wel bekend als artificiële intelligentie of artificial intelligence (AI). Dit doen we ook bij onderwijsinstellingen, aangezien kunstmatige intelligentie ook hier zijn intrede heeft gedaan en bezig is aan een opmars. Artificiële of Kunstmatige intelligentie (AI) biedt grote kansen voor het onderwijs. Alles wijst erop dat Artificiële Intelligentie (AI) het onderwijs gaat veranderen en verbeteren. Daarnaast heeft AI een enorme potentie om de kwaliteit van onderwijs te verhogen. Maar hoe benutten we deze kansen voor alle groepen in de onderwijsketen? En hoe houden we daarbij oog voor de maatschappelijke en sociale aspecten? Robots voor de klas, een computer die je scriptie schrijft, een systeem dat dyslexie vroeg opspoort, data dat kan voorspellen welke leerling extra ondersteuning nodig zal hebben: de mogelijkheden op het gebied van AI (artificiële of kunstmatige intelligentie) in het onderwijs lijken eindeloos. Maar hoe bereiden we docenten, studenten en leerlingen voor op een toekomst met AI?

Waar begin je als je de nog onbekende wereld van kunstmatige intelligentie stapsgewijs wilt implementeren binnen uw school en wilt introduceren aan uw leerlingen/studenten en docenten? Uitgangspunt is dat het allemaal begint bij de juiste voorlichting, kennisoverdracht en het verstrekken van relevante informatie op dit gebied. Kiwijs kan daarbij ondersteuning en begeleiding bieden van A tot Z.

Onze kennis en expertise op het gebied van AI delen we graag door het aanbieden van verschillende vormen van voorlichting. Onze voorlichting kan bestaan uit kennisoverdracht middels theoretische leerstof, alsmede gecombineerd met (interactieve) praktijkactiviteiten, trainingen en workshops die bijdragen aan het begrijpen van AI. Dit doen we op transparante wijze en op een manier dat het voor iedereen begrijpelijk en toegankelijk maakt. Op basis van uw wensen kunnen wij een concreet voorlichtingspakket samenstellen.

 

Onze voorlichtingspakketten en lesmateriaal zijn specifiek afgestemd op de betreffende doelgroep, leeftijd, ontwikkeling en visie van de klas of school en varieert van basiskennis voor leerlingen/studenten tot specifieke voorlichting/training voor docenten. Dit doen we bij onderwijsinstellingen door heel Nederland en België.

Kiwijs geeft voorlichting in alle lagen van het onderwijs o.a.:

- Primair / Basisonderwijs
- Voortgezet onderwijs (praktijkonderwijs, vmbo, havo en vwo)
- Middelbaar en Hoger beroepsonderwijs (MBO & HBO)
- Speciaal onderwijs

De inzet van kunstmatige intelligentie in het onderwijs biedt zowel mogelijkheden als risico’s. AI kan het onderwijs verbeteren en docenten en leerlingen/studenten ondersteunen. De technologie wordt al gebruikt op sommige scholen en dit neemt waarschijnlijk alleen maar toe. Leren met digitale leermiddelen die zich direct aanpassen aan de persoonlijke ontwikkeling van de leerling: artificial intelligence (AI) maakt het in de toekomst waarschijnlijk mogelijk. Dit kan voor grote veranderingen in het onderwijs zorgen en de rol van de leraar aan het schuiven brengen. Maar een leraar is veel meer dan een persoon die kennis overdraagt. En die menselijke relatie tussen een leraar en leerling is niet zomaar te vervangen. Leraren zullen dus goed moeten bekijken waar zij hun meerwaarde zien. Wat kun je probleemloos door AI laten ondersteunen en wat juist niet?

Welke ontwikkelingen vinden we wel en niet wenselijk? Het onderwijs kan hier actief in sturen en belangrijke onderwijswaarden voorop zetten.

Hoe het onderwijs zich voorbereidt op een toekomst met kunstmatige intelligentie

Bij toepassingen in het onderwijs kun je denken aan: 

•  AI die, op basis van grote hoeveelheden data, bepaalde zaken kan voorspellen. Zoals welke studenten extra ondersteuning nodig hebben of een hoger risico lopen op achterblijven. Zo zou AI kunnen zorgen voor onderwijs dat beter aansluit bij de leerlingen en als ondersteuning dienen van docenten.

•  Scholen kunnen AI-technologieën in de klas implementeren om interactiever leren mogelijk te maken. Dit omvat het gebruik van chatbots, virtuele assistenten en andere AI-toepassingen die leerlingen kunnen helpen bij het beantwoorden van vragen, het leren van nieuwe concepten en het voltooien van taken. Daarnaast biedt AI ook veel nieuwe kansen op het gebied van het leren van nieuwe talen en rekenen.

• Inzet van een virtuele fictieve onderwijsassistent in de klas, die persoonlijke feedback kan geven en opdrachten kan generen op maat op basis van de voortgang van de leerlingen.

• Ook kan AI ingezet worden voor het verbeteren van spraak-naar-tekst-interfaces. Dat kan bijvoorbeeld in taalonderwijs handig zijn (denk aan Google Translate en digitale lespakketten) en toegankelijkheid vergroten (denk aan integratie van virtuele assistenten als Siri of Alexa).

• Denk ook aan het automatiseren van systemen met informatie over de voortgang en resultaten van leerlingen
. Of de inzet van adaptieve leermiddelen die basisvaardigheden efficiënt aanbieden. Met dashboards voor leraren die het leerproces kunnen volgen en begeleiden. Zij zien hierop bijvoorbeeld of leerlingen groeien, stilstaan of achteruitgaan. Ook kan hiermee al worden voorspeld op welk niveau leerlingen uitstromen. Doordat AI leraren op deze manier ondersteunt, hebben zij meer tijd en ruimte voor individuele feedback en voor het ontwikkelen van complexe vaardigheden. Zo zijn er nog meer interessante toepassingen te bedenken.

Toch zijn er ook risico’s:

• Voor alle AI geldt: een zelflerend algoritme is maar zo goed als de data waarmee het gevoed wordt. Als die gegevens een bepaalde bias hebben, zal de AI deze ook vertonen. Daarmee dreigen bestaande ongelijkheden in het onderwijs (zoals discriminatie op grond van afkomst of inkomen) overgenomen te worden. 

• Ook zijn er ethische bezwaren rondom dataverzameling; om kunstmatige intelligentie in te zetten zijn enorm veel gegevens van leerlingen/studenten nodig. 

• En gaat de inbreng van een kunstmatige intelligentie niet ten koste van het menselijk contact tussen leraar en leerling?

Hoe haal je als onderwijsinstelling het beste uit deze veelbelovende technologie en vindt je daarbij de perfecte balans tussen mens en machine? De eerste stap die gezet moet worden is een goede voorlichting op dit gebied. Feit is dat het onderwijs niet meer om AI heen kan en dat bij iedere onderwijsinstelling een strategie ontwikkeld moet worden om deze technologie te gebruiken. De voordelen van kunstmatige intelligentie zijn onmiskenbaar en moeten worden benut. Naast kansen zijn er risico’s die moeten worden beheerst. AI vraagt dan ook om de juiste kennis en voorlichting voor zowel onderwijsinstellingen als leerlingen/studenten en docenten.

Kiwijs hanteert een uniek en educatief voorlichtingsprogramma op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) dat theoretische basiskennis combineert met interactieve praktijkeducatie voor het stapsgewijs wegwijs worden in de wondere wereld van kunstmatige intelligentie. Kiwijs brengt twee werelden samen, namelijk die van de mens en die van kunstmatige intelligentie. Middels de Kiwijs-methode laten we leerlingen en docenten kennis maken en vertrouwd raken met kunstmatige intelligentie en brengen we ze relevante basiskennis bij op dit gebied die van toepassing is op de doelgroep, leeftijd en ontwikkeling van de betreffende klas. Door de overdracht van basiskennis en het vertrouwd laten raken met kunstmatige intelligentie, leert men al stapsgewijs te ontdekken en te begrijpen wat kunstmatige intelligentie nu precies inhoudt en bereidt je hen hier zo goed mogelijk op voor met relevante informatie. We behandelen en beantwoorden hierbij o.a. vraagstukken omtrent de laatste ontwikkelingen op dit gebied en waar leerlingen of docenten tegenaan kunnen lopen. Hierdoor stel je hen in staat de voor- en nadelen van AI te begrijpen, leren om te gaan en te experimenteren met AI, kunstmatige intelligentie te herkennen, en de potentiële risico's ervan in te schatten. Door het bijbrengen van kennis over kunstmatige intelligentie investeren onderwijsinstellingen in de toekomst van hun school, leerlingen/studenten en docenten.

Kiwijs biedt verschillende vormen van voorlichting en trainingen aan voor het wegwijs maken van onderwijsinstellingen in de wereld van kunstmatige intelligentie. Onze voorlichting kan bestaat uit theoretische leerstof, alsmede gecombineerd met interactieve praktijkactiviteiten die bijdragen aan het begrijpen van AI.

Onderwijsinstellingen hebben ook de mogelijkheid hun docenten via Kiwijs een specifieke training aan te bieden, waarbij er wordt gekeken naar hoe zij als docent zijnde het beste kunnen omgaan met kunstmatige intelligentie in de klas, zodat ook zij voorbereid voor de klas staan als het op het onderwerp van kunstmatige intelligentie aan komt.

Kiwijs is er voor leerlingen/studenten, docenten, ouders/verzorgers maar ook voor schoolbesturen. Met Kiwijs wordt iedere school wegwijs in de wondere wereld van kunstmatige intelligentie!

 

 

De toekomst is nu

De toekomst is al hier. De technologie en de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (AI) is sneller gegaan dan we aanvankelijk dachten en lijkt in een stroomversnelling te zijn geraakt. Het heeft in een rap tempo een vlucht naar voren genomen. Kunstmatige intelligentie is overal. En dit is nog maar het begin. Kunstmatige intelligentie is er en zal ook nooit meer verdwijnen. Het zal alleen maar in omvang toenemen en steeds meer toegepast gaan worden.

De vraag die u uw zelf als onderwijsinstelling zijnde echter zou moeten stellen is: "Zijn wij hier als school zijnde wel op voorbereid? En zijn onze leerlingen en docenten hier wel op voorbereid?" In 95% van de gevallen is het antwoord hierop 'Nee', de meeste onderwijsinstellingen, leerlingen en docenten zijn niet voorbereid op de komst van AI en beschikken niet over de juiste kennis op dit gebied. Iets dat absoluut wel zou moeten gezien de huidige tijdsgeest en ook iets waar niet te lang mee gewacht zou moeten worden. Het komt er eigenlijk op neer dat er geen tijd te verliezen is wanneer het op voorlichting aankomt op dit gebied. Kunstmatige intelligentie is overal en wij moeten ons hierop aanpassen en leren hier mee om te gaan, zo ook onderwijsinstellingen.

Bij onderwijsinstellingen ligt dan ook de taak hier zorgvuldig en adequaat mee om te gaan, alsmede een bepaalde verantwoordelijkheid wanneer het aankomt op het verstrekken van kennis en het zo goed mogelijk informeren/voorlichten van uw leerlingen en docenten op dit gebied.

Het is dan ook van belang hier als onderwijsinstelling op in te haken door zo goed mogelijk voorbereid en voorgelicht te zijn op het gebied van kunstmatige intelligentie. De eerste stap die hierbij genomen dient te worden is de inzet op een optimale voorbereiding en voorlichting, zodat leerlingen en docenten weten wat ze kunnen verwachten, de voor- en nadelen van AI leren te begrijpen en de potentiële risico's van AI tijdig kunnen herkennen en weten hoe hier mee om te gaan. Voor veel onderwijsinstellingen is AI nog een onbekende wereld. Kiwijs kan u tijdens dit gehele traject begeleiden en ondersteuning bieden. Wij helpen u graag bij het zetten van uw eerste stappen in de wereld van kunstmatige intelligentie.

 

Voorlichting, Trainingen & Workshops op het gebied van AI

Of het nu gaat om voorlichting op scholen voor het doorgeven van basiskennis op het gebied van kunstmatige intelligentie aan leerlingen of om een specifieke training voor docenten/schoolbesturen omtrent het leren omgaan met kunstmatige intelligentie binnen het onderwijs, Kiwijs biedt een totaalpakket aan voor onderwijsinstellingen voor het wegwijs worden in de wereld van AI.

Onze voorlichtingspakketten en lesmateriaal zijn specifiek afgestemd op de betreffende doelgroep, leeftijd en ontwikkeling, en varieert van theoretische basiskennis tot interactieve praktijkvoorlichting.

 

Een nieuw tijdperk

We zijn aangekomen in een nieuw (digitaal) tijdperk. Revolutionaire technologie als Blockchain en artificiële intelligentie (AI) hebben de wereld om ons heen in rap tempo verandert. Technologisch gezien is er steeds meer mogelijk. Kunstmatige intelligentie is overal en ieder individu en iedere sector heeft er al bewust of onbewust mee te maken. Het is dan ook van groot belang dat wij hierin mee veranderen en ons aanpassen aan deze ingrijpende fundamentele veranderingen die de wereld zullen veranderen. Dit kunt u doen door u tijdig te laten informeren en voor te laten lichten, zodat u voorbereid bent en weet wat u kunt verwachten en hoe u hier mee om kunt gaan. Voor nu en in de toekomst.

Kunstmatige intelligentie is de laatste tijd veel in het nieuws. Die aandacht is begrijpelijk, want AI is een sleuteltechnologie die de manier waarop we werken en leven transformeert. AI kan worden toegepast in vrijwel alle domeinen en sectoren, daarom is het maatschappelijk en economisch potentieel groot. De ontwikkelingen zijn dan ook al in volle gang. Uitgangspunt is dat het onderwijs optimaal gebruik gaat maken van AI. Maar wel op een ethisch verantwoorde manier waarbij publieke waarden en mensenrechten zoals het verbod van discriminatie, privacy en autonomie voorop staan en gewaarborgd zijn. Want ook in deze tijd waarin intelligente computersystemen in staat zijn om razendsnel enorme hoeveelheden data te verwerken moeten belangrijke rechten van mensen gegarandeerd blijven.

De juiste voorlichting op dit gebied is dan ook essentieel. Kiwijs is de aangewezen partner die hierbij ondersteuning kan bieden. Dit doen we op transparante wijze en op een begrijpelijke manier dat het voor iedereen toegankelijk maakt. Of u nu leerling/student of docent bent, Kiwijs maakt u wegwijs in de wereld van kunstmatige intelligentie en draagt bij aan de ontwikkeling op dit gebied. Samen gaan we stapsgewijs naar de toekomst.

 

Het belang van kennismaken met kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie (AI) gaat ons leven ingrijpend en fundamenteel veranderen. AI wordt gebruikt in uiteenlopende toepassingen: van gezichtsherkenning tot vertaalapps, van medische diagnoses tot anticiperen op criminaliteit, en van fraudebestrijding tot het beïnvloeden van wat we kopen, lezen en stemmen. En dat is nog maar het begin, de komende jaren zal AI doordringen in steeds meer domeinen van de samenleving. In het rapport Opgave AI - De nieuwe systeemtechnologie concludeert de WRR dat als Nederland zich op deze fundamentele verandering niet goed voorbereidt, er niet alleen het risico bestaat dat er kansen worden gemist, maar ook dat de samenleving opgescheept wordt met een technologie die onze belangen niet dient. Onder de bevolking is er op dit moment nog te weinig bekend over AI, omdat de technologie ervan nog in volle gang is en met de dag veranderd. Er heerst veel onwetenheid en verontrusting onder de samenleving, mede doordat er te weinig wordt gedaan aan voorlichting op dit gebied. De beeldvorming over AI is vertekend door misplaatste angsten en overspannen verwachtingen. AI is een systeemtechnologie, dat te vergelijken is met elektriciteit en de verbrandingsmotor. Een systeemtechnologie heeft een langdurige en grootschalige invloed en niet te voorziene effecten. Daarom is een integrale aanpak vereist, met intensieve betrokkenheid van de overheid, werkgever en onderwijs. Een realistische beeldvorming helpt teleurstellingen en angsten te voorkomen en kan ervoor zorgen dat burgers de goede kanten van de technologie durven omarmen.

Daarom is het inzetten op gedegen voorlichting op dit gebied in alle lagen van de samenleving essentieel. Het is ontzettend belangrijk dat de samenleving zich ervan bewust is dat de dingen zoals we die kennen veranderen of zullen gaan veranderen door de komst van kunstmatige intelligentie en mensen hierop te wijzen en bewust van te maken, alsmede ze hierop voor te bereiden door het verstrekken van de juiste informatie. Wat zijn de voor- en nadelen, hoe herken ik het en waar schuilen de potentiële risico's? Op dit moment is kunstmatige intelligentie nog nieuw, spannend en zijn de meeste onder ons er (nog) niet vertrouwd mee. Waarom? Simpelweg omdat de juiste voorlichting op dit gebied ontbreekt en het dus voor het grootste gedeelte een stuk onwetenheid is. Want via welke kanalen krijgen leerlingen/studenten en docenten op dit moment betrouwbare en transparante informatie tot zich omtrent dit onderwerp? Weliswaar krijgt men hoogstwaarschijnlijk af en toe via TV of social media wat mee over AI, maar een gedegen informatiebron omtrent dit onderwerp ontbreekt vaak.

En dit terwijl kunstmatige intelligentie ons toekomstbeeld zal gaan bepalen. Daarom is het van essentieel belang dat o.a. onderwijsinstellingen hier een voortrekkende rol in gaan spelen en dit stukje voorlichting op zich zullen gaan nemen, zodat leerlingen en docenten zo goed mogelijk worden voorgelicht op dit gebied. Het onderwijs heeft daarnaast de aangewezen kans en mogelijkheden om mensen al in een vroeg stadium van hun leven hierin te bereiken en voor te lichten op dit gebied. Het zal een bepalende rol gaan spelen omtrent hun ontwikkeling op het gebied van AI. Daarom dienen onderwijsinstellingen voorlichting op het gebied van AI te stimuleren.

Kiwijs kan deze taak van kennisoverdracht in zijn geheel uit handen nemen van onderwijsinstellingen en dit in zijn totaliteit verzorgen en begeleiden van A tot Z. Dit doen we door het geven van voorlichting, trainingen en workshops, het uitgeven van educatiemateriaal, maar ook middels bewustwordingscampagnes die mensen een spiegel voorhouden op dit gebied. Met Kiwijs als partner implementeert u voorlichting op het gebied van kunstmatige intelligentie ook op uw school.

 

Wat kan Kiwijs betekenen in het onderwijs?

Kiwijs kan u helpen met de overdracht van theoretische basiskennis op het gebied van kunstmatige intelligentie, alsmede gecombineerd met interactieve praktijkeducatie, die bijdragen aan het begrijpen, leren omgaan en vertrouwd raken met kunstmatige intelligentie. Kiwijs biedt daarnaast ook uitgebreide voorlichting/trainingen/(interactieve) workshops en lesmateriaal aan voor docenten en schoolbesturen. Voor iedere vorm van onderwijs is er een specifiek op die doelgroep afgestemde lesstof beschikbaar. Of het nu gaat om het primair basisonderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs of middelbaar of hoger beroepsonderwijs, wij ondersteunen uw school met relevante kennis die van toepassing is op de betreffende doelgroep/klas. Elke aanvraag zien wij als maatwerk, zodat het goed aansluit bij de leeftijden, visie en ontwikkeling van de klas of school. De mogelijkheden zijn onbeperkt in de keuze voor het aantal (samengevoegde) klassen, voorlichting voor ouders of training/lesmateriaal voor docenten. Wij nemen u alles uit handen en verzorgen een complete voorlichting, begeleiding en ondersteuning op dit gebied van A tot Z. Kunstmatige intelligentie is overal en wij bereiden u er graag op voor! Kiwijs maakt u stapsgewijs wegwijs in de wereld van kunstmatige intelligentie.

 

Digivaardigheid leerlingen/studenten en docenten

Om AI technologieën binnen het onderwijs effectief te kunnen gebruiken en toe te passen, is het belangrijk dat leerlingen/studenten en docenten een volgende stap nemen in digitale vaardigheid en toegang hebben tot de juiste training en middelen. Met Kiwijs stimuleert u de digivaardigheid van leerlingen/studenten en docenten ook op uw school.

 

De week van AI

Kiwijs kent vele vormen van voorlichting op het gebied van kunstmatige intelligentie. Dit varieert van eenmalige trainingen, 3-daagse voorlichtingen, tot aan een combinatie van theoretische voorlichting gecombineerd met interactieve praktijkactiviteiten. De mogelijkheden zijn dan ook eindeloos.

Een voorbeeld van hoe onze voorlichting voor onderwijsinstellingen eruit kan zien is de zogeheten 'De week van AI'. Dit is een week die op verzoek van de betreffende school geïntroduceerd kan worden op school en die in het teken staat van kunstmatige intelligentie. De data van deze week is zelf te bepalen door de betreffende school. Het doel van 'De week van Ai' is om eens per jaar (5 schooldagen) de aandacht te vestigen op het onderwerp 'kunstmatige intelligentie' en leerlingen en docenten hierbij de basisprincipes op dit gebied bij te brengen. Dit doen we op een begrijpelijke, speelse en transparante wijze, met naast theoretische voorlichting ook een stukje beleving en interactie d.m.v. leuke praktijkactiviteiten die bijdragen aan het begrijpen, leren omgaan en vertrouwd raken met kunstmatige intelligentie.

'De week van Ai' is doorgaans verpakt in een voorlichting van in totaal 7,5 uur, verdeeld over 5 aaneengeschakelde schooldagen. De voorlichting start in de meeste gevallen op maandag en eindigt vervolgens weer op de vrijdag van diezelfde week, en is onderverdeeld in tijdsblokken van 90 minuten aan voorlichting per dag. Door korte tijdsblokken van 90 minuten per dag aan te houden, blijft de voorlichting aantrekkelijk voor jongeren en willen we voorkomen dat het te langdradig wordt en de aandacht van de leerlingen verliezen. Ook hoeven er door deze relatief korte tijdsblokken weinig aanpassingen gedaan te worden aan het reguliere lesrooster en dient er slechts 90 minuten per dag vrijgemaakt te worden voor onze voorlichting, gedurende een week. Tijdens deze week behandelen we theoretische basiskennis, alsmede gecombineerd met interactieve praktijkactiviteiten waarin we leerlingen/studenten en docenten stapsgewijs de basisprincipes van kunstmatige intelligentie bijbrengen. Ook is er ruimte voor het beantwoorden van vragen vanuit leerlingen omtrent dit onderwerp.

'De week van AI' kan ieder jaar herhaald worden middels een jaarlijkse herhaalvoorlichting, welke bijvoorbeeld op een vaste week in het jaar zal plaatsvinden. Op deze wijze wordt kunstmatige intelligentie een vast terugkerend onderdeel binnen de school en keert 'De week van Ai' ieder jaar weer terug. Omdat de technologie en ontwikkelingen rondom kunstmatige intelligentie niet stilstaan en er continue veranderingen gaande zijn op dit vlak, is het belangrijk om ook onze voorlichtingen up-to-date te houden met vernieuwde recente informatie omtrent de laatste ontwikkelingen op dit gebied. Door het jaarlijks laten terugkeren van 'De week van AI' op uw school, blijven uw leerlingen en docenten op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en blijft hun kennis op dit gebied actueel. Wij adviseren dan ook een jaarlijkse herhaalvoorlichting.

 

'De week van AI' is slechts één van de vele mogelijkheden die we kunnen bieden omtrent onze voorlichtingen en is daarnaast aanpasbaar. Onderwijsinstellingen zijn hier dan ook niet aan gebonden. Indien u andere wensen heeft, bijvoorbeeld: een langere of kortere voorlichting, een andere verdeling van de voorlichtingsdagen en/of tijdsblokken, een combinatievoorlichting van meerdere groepen tegelijkertijd, een aparte training specifiek voor docenten etc., dan bespreken wij dit graag met u. De mogelijkheden in deze zijn eindeloos en bespreekbaar.

Al onze voorlichtingen en trainingen zijn gebaseerd op maatwerk en worden samengesteld op basis van de wensen en specifieke behoeftes die van toepassing zijn op de betreffende onderwijsinstelling/aanvrager. Er zijn tal van mogelijkheden die kunnen variëren van het doorgeven van basiskennis aan leerlingen tot aan specifieke voorlichting/training voor docenten, schoolbesturen en ouders/verzorgers. Onze voorlichting kan bestaan uit theoretische leerstof, alsmede gecombineerd worden met interactieve praktijkactiviteiten die bijdragen aan het begrijpen van AI. Op basis van uw wensen kunnen wij een concreet voorlichtingspakket samenstellen en aanbieden. 

Jaarlijkse herhaalvoorlichtingU kunt er voor kiezen 'De week van AI' jaarlijks te herhalen en te laten terugkeren op uw school, zodat leerlingen/studenten en docenten op de hoogte blijven van actuele informatie omtrent de nieuwste technologie en laatste ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie en hun kennisniveau op dit vlak up-to-date blijft.

Combinatievoorlichting: De mogelijkheden zijn onbeperkt in de keuze voor het aantal (samengevoegde) klassen, voorlichting voor ouders (informatiegids, ouderavond) of training/lesmateriaal voor docenten. Vraag naar de mogelijkheden.

Kunstmatige intelligentie van A-Z

Kiwijs biedt verschillende vormen van voorlichting aan op het gebied van Kunstmatige intelligentie (AI), zowel online als offline in de vorm van (interactieve) lessen, trainingen, workshops, seminars etc. Onze voorlichting kan bestaan uit theoretische leerstof, alsmede gecombineerd worden met interactieve praktijkactiviteiten die bijdragen aan het begrijpen, leren omgaan en vertrouwd raken met kunstmatige intelligentie. Niet alleen worden basisbegrippen zoals ChatGPT, machine learning, algoritmes en deep learning uitgelegd, maar worden er ook complexere vraagstukken behandeld, afhankelijk van de doelgroep voor wie de voorlichting bedoeld is. Op basis van uw wensen kunnen wij een concreet voorlichtingspakket samenstellen en aanbieden.

 

Voorlichting voor docenten en ouders/verzorgers

Met de uitgave van onze informatiegids "Hai...Ik ben Ai!" willen we naast jongeren ook ouders/verzorgers en docenten zien te bereiken en wegwijs maken in de wereld van kunstmatige intelligentie. Dit doen we door hen bij de voorlichting te betrekken en te ondersteunen met relevante informatie op dit gebied.

Voor ouders/verzorgers: Voor onderwijsinstellingen is er de mogelijkheid om ook ouders/verzorgers bij de voorlichting te betrekken, zodat ook zij in het belang van hun kind/opvoeding op de hoogte zijn van de basisprincipes van kunstmatige intelligentie, en de school hierbij als schakel fungeert om ouders hierin te ondersteunen en wegwijs te maken. Dit kan bijvoorbeeld middels een voorlichtingsavond, een informatiegids etc. Ook worden ouders hiermee direct op de hoogte gebracht van hetgeen er wordt behandeld op school omtrent het onderwerp kunstmatige intelligentie. Het is uiteraard niet verplicht om ouders bij de voorlichting te betrekken, maar behoort wel tot de mogelijkheden.

Voor docenten: Onderwijsinstellingen hebben ook de mogelijkheid hun docenten via Kiwijs een specifieke training aan te bieden, waarbij er wordt gekeken naar hoe zij als docent zijnde het beste kunnen omgaan met kunstmatige intelligentie in de klas. Hoe kan een docent bijvoorbeeld herkennen dat een werkstuk gemaakt is via ChatGTP? En kan kunstmatige intelligentie de prestaties van leerlingen beïnvloeden en fraude in de hand werken? En hoe kunnen docenten kunstmatige intelligentie toepassen in hun klas en hier de vruchten van plukken? Allemaal vraagstukken die tijdens deze trainingen specifiek aan bod komen, zodat ook docenten voorbereid voor de klas staan als het op Ai aan komt.

 

Voorlichting OpenAI & ChatGPT

OpenAI en ChatGPT, twee namen die de wereld van kunstmatige intelligentie een boost hebben gegeven en min of meer toegankelijk hebben gemaakt voor het grote publiek. Maar wat is het nu precies? En wat kun je er mee? Wat zijn de kansen en beperkingen van deze vorm van kunstmatige intelligentie? En waar schuilen de risico's? Allemaal vraagstukken die wij graag beantwoorden!

Eind 2022 werd ChatGPT in korte tijd zeer populair. ChatGPT is een tool die op basis van kunstmatige intelligentie teksten kan creëren. Deze tool is onderscheidend omdat deze, in tegenstelling tot eerdere AI-taalmodellen, erg laagdrempelig is. Ook komen teksten erg overtuigend over, omdat AI menselijke creativiteit en intelligentie nadoet.
Het is moeilijk te voorspellen wat de precieze impact van taalmodellen zoals ChatGPT op het onderwijs zal zijn. 

ChatGPT kan echter ook fraude in de hand werken.
Wanneer een student in grote mate gebruik maakt van AI voor een schrijfopdracht en de beoordelaar geen onderscheid kan maken tussen de delen die door de student of de AI geschreven zijn, dan belemmert dat de oordeelsvorming en is er sprake van fraude. Hoe dienen docenten hier mee om te gaan? Allemaal vraagstukken die wij graag beantwoorden! We bespreken tijdens onze voorlichtingen en trainingen de voor- en nadelen van ChatGPT in het onderwijs.

Theoretische voorlichting

Voorbeelden van vraagstukken die we behandelen en beantwoorden tijdens onze theoretische voorlichting voor leerlingen/studenten en/of docenten:

- Wat zijn de toepassingen van kunstmatige intelligentie binnen het onderwijs?

- Welke kansen biedt AI voor het onderwijs?

- Welke rol speelt AI op dit moment al op uw school?

- Hoe zal het onderwijs van de toekomst eruit gaan zien?

- Wat is ChatGPT?

- Wat kan ChatGPT?

- Wat betekent ChatGPT voor het onderwijs?

- Welke kansen biedt ChatGPT voor het onderwijs?

- Wat zijn de beperkingen/risico's van ChatGPT voor het onderwijs, zoals fraude?

- Hoe dienen docenten om te gaan met ChatGPT?

- Hoe kan AI leerlingen/studenten ondersteunen?

- Hoe kan AI docenten ondersteunen?

- Hoe kan AI bepaalde zaken in het onderwijs voorspellen op basis van data, zoals bijvoorbeeld welke leerlingen er extra ondersteuning nodig hebben?

- Hoe kunnen we binnen het onderwijs experimenteren met AI, zodat leerlingen en docenten vertrouwd raken met AI?

- Wat is de invloed van AI op de professionele autonomie van de leraar?

- Blijft er ruimte voor leerlingen om te oefenen en te falen?

- Wat is een goede balans tussen leerling/student, docent en machine?

- Houden we oog voor de diversiteit van mensen en hun bijzonderheden?

- Is de privacy van leerlingen gewaarborgd?

- Hoe kun je leerlingen/studenten en docenten stapsgewijs voorbereiden op de komst van AI?

- Wat zijn de automatiseringsmogelijkheden van AI binnen uw school?

- Welke vormen van AI zijn geimplementeerd in onder jongeren populaire apps zoals Snapchat, Instagram en Facebook? En wat zijn de risico's en gevaren?

- Welke rol heeft de school ten aanzien van leerlingen op het gebied van kunstmatige intelligentie?

- Hoe slim is AI?

- Op welke manier zal AI het onderwijs in Nederland over 5-10-15 jaar verbeteren?

- Zullen robots de mens daadwerkelijk voor een groot gedeelte gaan vervangen en wat betekent dit voor docenten?

- Wat is het verschil tussen menselijke kennis en kunstmatige intelligentie?

- Waarin zal AI nooit een menselijke docent kunnen vervangen?

- Wat is hybride intelligentie (HI)?

- Wat is Deep learning (DL)?

- Wat is Machine learning (ML)?

- Welke betekenis kunnen algoritmes hebben binnen het onderwijs?

- Wat is er nodig om een samenwerking tussen school en AI te laten slagen?

- Op welke manier kunnen uw leerlingen/studenten en docenten zich samen voorbereiden op een toekomstige samenwerking met AI?

- Op welke ethische en juridische verantwoorde wijze kan AI toegepast gaan worden in het onderwijs, met als uitgangspunt dat bijv. de privacy van leerlingen/studenten gewaarborgd blijft?

- Welke regels omtrent AI zullen er komen binnen Europa?

  

Interactieve praktijkactiviteiten

Kunstmatige intelligentie moet je ervaren en beleven om te weten wat het is en inhoudt! Om onze voorlichting leuk, aantrekkelijk en spannend te houden, weten we de aandacht en interesse van jong en oud vast te pakken middels interactieve praktijk bezigheden die bijdragen aan het begrijpen van AI. Dit doen we o.a. door het gebruik van interactief lesmateriaal, zoals VR (virtual reality), robots en mechanisch lesmateriaal. Op deze wijze krijgen studenten en docenten, naast theoretische lesstof, een betere kijk op kunstmatige intelligentie door het te zien, te voelen en te ondergaan.

 

De Kiwijs-Methode brengt twee werelden samen

Kiwijs hanteert een uniek en educatief voorlichtingsprogramma op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) dat theoretische basiskennis combineert met interactieve praktijkeducatie die bijdragen aan het begrijpen, leren omgaan en vertrouwd raken met kunstmatige intelligentie. Kiwijs maakt je wegwijs in de wereld van kunstmatige intelligentie.

Kiwijs brengt twee werelden samen, namelijk die van de mens en die van kunstmatige intelligentie, en maakt je al stapsgewijs wegwijs in deze wondere wereld. Dit doen we op een begrijpelijke en transparante wijze, zodat onze voorlichting voor iedereen toegankelijk is.

Het Kiwijs voorlichtingsprogramma is gebaseerd op 6 fundamentele pijlers waarbij er stapsgewijs voorlichting wordt gegeven op het gebied van kunstmatige intelligentie. Dit begint bij het op luchtige wijze kennis laten maken met kunstmatige intelligentie, gevolgd door voorlichting waarbij er basiskennis wordt overgedragen, waarna we vervolgens het voorlichtingsprogramma verder doorlopen en we onderwerpen bespreken die van toepassing zijn op kunstmatige intelligentie, zoals 'Wat zijn de voor- en nadelen?', 'Wat zijn de toepassingen?', en 'Waar kom ik het tegen?'. Allemaal relevante vraagstukken die uitgebreid aan bod komen en behandeld worden tijdens onze voorlichtingen. Daarnaast is er ook ruimte voor het beantwoorden van vragen vanuit leerlingen/studenten en docenten.

Ook andere belangrijke thema's rondom kunstmatige intelligentie zoals bewustwording, herkenning van AI, interactie en voorbereiding komen uitgebreid aan bod en worden allemaal behandeld tijdens het Kiwijs voorlichtingsprogramma, waardoor we op zorgvuldige en verantwoorde wijze uw school wegwijs maken in de wereld van kunstmatige intelligentie, waarbij altijd het belang en de ontwikkeling van leerling en docent centraal staan.

Kiwijs helpt onderwijsinstellingen bij het vinden van de perfecte balans tussen onderwijs en AI, zodat AI succesvol geïmplementeerd kan worden binnen de school.

 

 

Stimuleer voorlichting op het gebied van AI binnen het onderwijs en investeer in mens én machine

Kiwijs biedt een totaalpakket aan voor het wegwijs maken van onderwijsinstellingen en leerlingen/studenten in de wereld die kunstmatige intelligentie heet. Van basiskennis voor leerlingen tot uitgebreide voorlichting en trainingen voor docenten en schoolbesturen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Elke aanvraag zien wij als maatwerk zodat het goed aansluit bij de doelgroep, leeftijd, ontwikkeling en visie van de klas of school. De mogelijkheden zijn onbeperkt in de keuze voor het aantal (samengevoegde) klassen, ouderavonden, training voor docenten etc. Na een korte uitleg van uw wensen, kunnen wij een concrete prijsindicatie voorleggen.

Heeft u interesse in onze diensten of ontvangt u graag wat meer informatie? Neem dan direct contact met ons op via telefoonnummer 085-060 7712 of stuur een e-mail naar info@kiwijs.nl. Wij nemen dan dezelfde werkdag nog contact met u op.