Sport & Cultuur
Voorlichting op het gebied van AI voor de sector Sport & Cultuur
Kiwijs is gespecialiseerd in voorlichting op het gebied van alles dat te maken heeft met kunstmatige intelligentie (KI), ook wel bekend als artificiële intelligentie of artificial intelligence (AI). Dit doen we bij onderwijsinstellingen, het bedrijfsleven, in de publieke sector, maar ook in de sport en culturele sector, aangezien kunstmatige intelligentie ook hier zijn intrede heeft gedaan en bezig is aan een opmars. Artificiële of Kunstmatige intelligentie (AI) biedt grote kansen voor vrijwel de gehele sport en cultuur sector. Denk aan bijvoorbeeld museums die kunstmatige intelligentie gebruiken voor het nog beter inventariseren van hun collecties en robots inzetten om bezoekers rond te leiden en van informatie te voorzien over de aanwezige collectie. Binnen de culturele sector wordt artificiële intelligentie momenteel met name ingezet door de erfgoed -en bibliotheeksector. De erfgoedsector gebruikt AI bijvoorbeeld al bij het analyseren en toegankelijk maken van de collecties; AI wordt toegepast in de automatisering van vertaling, annotatie, transcriptie en classificatie. Ook de bibliotheeksector maakt gebruik van AI om de collectie voor een divers publiek toegankelijk te maken. Met AI kunnen er bijvoorbeeld veel rijkere beschrijvingen worden toegevoegd aan alle collectiestukken, maar maakt het ook mogelijk om complete audioboeken te genereren waarin de menselijke intonatie tot in perfectie wordt nagebootst. En wat te denken van bijvoorbeeld de pretparkindustrie die op het punt staat een grote transformatie door te maken, aangezien virtual reality (VR)-technologie een revolutie teweeg zal brengen in de manier waarop mensen attracties zullen gaan beleven. Themaparken integreren VR-technologie al in hun attracties, waardoor bezoekers een volledig meeslepende 3D-omgeving kunnen ervaren. En wat dacht je van veranderingen door kunstmatige intelligentie in de sport? Ook in de sportwereld zal AI voor fundamentele veranderingen gaan zorgen, zowel bij amateurverenigingen als bij profclubs. In de voetbalwereld zal AI in de toekomst een grote impact hebben op belangrijke aspecten van het spel, zoals analyse, training en besluitvorming. Kortom, kunstmatige intelligentie zorgt voor innovaties binnen de sport en cultuur sector en kan een waardevolle bijdrage leveren aan automatisering en het verbeteren van de maatschappelijke opgaven. De mogelijkheden op het gebied van AI (artificiële of kunstmatige intelligentie) voor de sport en cultuur sector lijken eindeloos. Maar hoe bereiden we werknemers, vrijwilligers en bezoekers voor op een toekomst met AI?
Maar waar begin je als je de nog onbekende wereld van kunstmatige intelligentie stapsgewijs wilt implementeren binnen uw organisatie en/of wilt introduceren aan uw werknemers? Uitgangspunt is dat het allemaal begint bij de juiste voorlichting, kennisoverdracht en het verstrekken van relevante informatie op dit gebied. Kiwijs kan daarbij ondersteuning en begeleiding bieden van A tot Z.
Onze kennis en expertise op het gebied van AI delen we graag door het aanbieden van verschillende vormen van voorlichting. Onze voorlichting kan bestaan uit kennisoverdracht middels theoretische leerstof, alsmede gecombineerd met (interactieve) praktijkactiviteiten, trainingen en workshops die bijdragen aan het begrijpen van AI. Dit doen we op transparante wijze en op een manier dat het voor iedereen begrijpelijk en toegankelijk maakt. Op basis van uw wensen kunnen wij een concreet voorlichtingspakket samenstellen.
Onze voorlichtingspakketten en lesmateriaal zijn specifiek afgestemd en gericht op de betreffende doelgroep, visie van de organisatie en de branche waarbinnen de organisatie actief is en varieert van het verstrekken van basiskennis voor werknemers tot uitgebreide branchegerichte voorlichting die van toepassing is op de betreffende sector. Voor iedere branche is er specifieke branchegerichte lesstof beschikbaar. Of u nu een aanvraag voor voorlichting doet voor een bibliotheek, een sportvereniging, musea of een pretpark, wij ondersteunen u met relevante kennis die van toepassing is op uw vakgebied. AI is overal en wij bereiden u er graag op voor! Dit doen we bij organisaties in de sport en cultuur sector door heel Nederland en België. Voor directie, bestuur, vrijwilligers en werknemers, maar ook voor ondernemersraden.
Kiwijs geeft voorlichting in vrijwel alle sectoren binnen de sector sport & cultuur met specifieke branchegerichte voorlichting die van toepassing is op de sector waaronder de organisatie valt. Denk hierbij aan organisaties binnen de volgende sectoren:
- Sportverenigingen
- Amateurclubs
- Profclubs
- Musea
- Bibliotheken
- Vrijwilligersnetwerken
- Welzijnsorganisaties
- Jongerenwerk & netwerken
- Non-profit organisaties
- Buurt- en burgerinitiatieven
- Belangenbehartigers
- Stichtingen
- Muziek, Theater, Dans
- Kunst & Creatie
- Buurthuizen
- Natuurbehoud
- Dierentuinen en Pretparken
- Opvangcentra
Digitale technologie heeft de manier waarop we samenwerken en samenleven radicaal veranderd. In onze moderne samenleving verlopen digitale processen al veel efficiënter dan via papier, maar het wordt nog beter als we taken overlaten aan hulpvaardige algoritmes.
Met kunstmatige intelligentie (AI) kan de sector 'sport en cultuur' leden en bezoekers beter en efficiënter van dienst zijn. Organisaties in deze sector onderkennen het potentieel en zetten deze relatief nieuwe technologie steeds vaker in. Neem als voorbeeld pretparken en/of dierentuinen. In het verleden vertrouwden bezoekers van themaparken op fysieke attracties en attracties om een onvergetelijke ervaring te creëren. Maar met de introductie van AI, en dan met name de virtual reality-technologie, zijn de mogelijkheden eindeloos. Virtual reality zou bijvoorbeeld een veel realistischere rit in de achtbaan kunnen creëren, met 3D-beelden en intense geluidseffecten. Het kan bezoekers ook in staat stellen nieuwe virtuele werelden te verkennen, zoals onderwateromgevingen, de ruimte en meer. AI kan ook worden gebruikt om meer interactieve ervaringen te creëren. Bezoekers kunnen bijvoorbeeld de mogelijkheid krijgen om hun eigen attracties aan te passen of om deel te nemen aan interactieve spellen in het park. Daarnaast kan virtual reality-technologie ook een meer persoonlijke ervaring bieden, waardoor bezoekers het park in hun eigen tempo kunnen verkennen. Ongeacht hoe het wordt gebruikt, virtual reality zal een revolutie teweeg gaan brengen in de themapark-branche. Het biedt de mogelijkheid om een meeslepende, interactieve ervaring te creëren die bezoekers het gevoel geeft dat ze deel uitmaken van de attracties. En wat te denken van extra veiligheid voor bezoekers door kunstmatige intelligentie? Zo zijn er robots in ontwikkeling die zullen worden geplaatst naast attracties en die kunnen horen aan het geluid van de machines die de attractie aansturen of er een gebrek of storing aan zit te komen. Kortom, met de snel voortschrijdende technologie ziet de toekomst van pretparken er veelbelovend uit.
En waar de sportwereld normaal gesproken een branche is welke niet voorop loopt op het gebied van innovatie, zijn er hier ook volop kansen voor toepassingen met AI.
Ten eerste zal AI gebruikt worden voor het analyseren van wedstrijddata. Met behulp van geavanceerde algoritmen en machine learning kunnen computers grote hoeveelheden data analyseren en belangrijke informatie ontdekken die eerder niet zichtbaar was. Zo kunnen de coaches in de toekomst AI gebruiken om te komen tot de juiste opstelling in verhouding tot de tegenstander. Daarnaast zullen coaches makkelijker de zwakke punten in de verdediging van de tegenstander kunnen identificeren. Ten tweede zal AI ook een rol gaan spelen in het maken van beslissingen tijdens wedstrijden. Bijvoorbeeld, door het analyseren van live data tijdens een wedstrijd, kunnen coaches snel beslissingen nemen over wissels of tactische aanpassingen. Ook kan AI gebruikt worden voor beslissingen zoals VAR-keuzes of strafschopbeslissingen. Tot slot zal AI gebruikt worden voor het trainen van spelers. Door het analyseren van data van wedstrijden en trainingen, kunnen trainers precieze aanwijzingen geven aan spelers over hoe zij hun spel kunnen verbeteren. Bovendien kunnen virtuele assistenten spelers helpen met het oefenen van specifieke vaardigheden, zoals het nemen van vrije trappen of het verdedigen van een strafschop. Op basis van data zal de meest ideale hoek om een penalty te nemen geïdentificeerd kunnen worden en weten we voortaan wat volgens data de favoriete duikhoek van de keeper zal zijn. AI zal in de toekomst een grote rol spelen in o.a. de voetbalwereld. Door het analyseren van data en het geven van precieze aanwijzingen, zal het de prestaties van teams en individuele spelers verbeteren. Bovendien zal het bijdragen aan efficiëntere beslissingen tijdens wedstrijden. De technologie zal de menselijke hersenen niet kunnen vervangen, maar juist als bevestiging of ondersteuning dienen. Dit alles zal leiden tot een nog competitievere en spannendere sport. Het is wel belangrijk dat de technologie op een verantwoorde manier gebruikt wordt en dat er rekening gehouden wordt met de mogelijke gevolgen voor de sport en de spelers. Feit is dat organisaties in de sport en culturele sector niet meer om AI heen kunnen en dat in iedere organisatie een strategie ontwikkeld moet worden om deze technologie te gebruiken. De voordelen van kunstmatige intelligentie zijn onmiskenbaar en moeten worden benut. Naast kansen zijn er risico’s die moeten worden beheerst. AI vraagt dan ook om de juiste kennis en voorlichting voor zowel organisaties als werknemers.
Kiwijs hanteert een uniek en educatief voorlichtingsprogramma op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) dat theoretische basiskennis combineert met interactieve praktijkeducatie voor het stapsgewijs wegwijs worden in de wondere wereld van kunstmatige intelligentie. Kiwijs brengt twee werelden samen, namelijk die van de mens en die van kunstmatige intelligentie. Middels de Kiwijs-methode laten we organisaties binnen de publieke sector kennis maken en vertrouwd raken met kunstmatige intelligentie en brengen we relevante basiskennis bij die van toepassing is op de betreffende sector. Door de overdracht van basiskennis en het vertrouwd laten raken met kunstmatige intelligentie, leert men al stapsgewijs te ontdekken en te begrijpen wat kunstmatige intelligentie nu precies inhoudt, hoe het toegepast kan gaan worden, en bereidt je hen hier zo goed mogelijk op voor met relevante informatie. Organisaties en werknemers worden op deze wijze voorbereid op de komst van kunstmatige intelligentie, met relevante informatie over de rol die AI nu al speelt en nog gaat spelen binnen de organisatie. We behandelen en beantwoorden hierbij o.a. vraagstukken omtrent de laatste ontwikkelingen op dit gebied en waar je als organisatie of werknemer zijnde tegenaan kunt lopen. Hierdoor stel je je werknemers in staat de voor- en nadelen van AI te begrijpen, leren om te gaan en te experimenteren met AI, kunstmatige intelligentie toe te passen en te herkennen, en de potentiële risico's ervan in te schatten. Door het bijbrengen van kennis over kunstmatige intelligentie investeren organisaties in de toekomst van hun organisatie, medewerkers, maar ook van hun burgers. Met Kiwijs wordt iedere organisatie binnen de publieke sector wegwijs in de wondere wereld van kunstmatige intelligentie!
De toekomst is nu
De toekomst is al hier. De technologie en de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (AI) is sneller gegaan dan we aanvankelijk dachten en lijkt in een stroomversnelling te zijn geraakt. Het heeft in een rap tempo een vlucht naar voren genomen. Kunstmatige intelligentie is overal. En dit is nog maar het begin. Kunstmatige intelligentie is er en zal ook nooit meer verdwijnen. Het zal alleen maar in omvang toenemen en steeds meer toegepast gaan worden.
De vraag die u uw zelf als organisatie in de sport en cultuur sector echter zou moeten stellen is: "Zijn wij hier wel op voorbereid? En zijn onze werknemers hier wel op voorbereid?" In 95% van de gevallen is het antwoord hierop 'Nee', de meeste organisaties in de sport en cultuur sector en werknemers zijn niet voorbereidt op de komst van AI en beschikken niet over de juiste kennis op dit gebied. Iets dat absoluut wel zou moeten gezien de huidige tijdsgeest en ook iets waar niet te lang mee gewacht zou moeten worden. Het komt er eigenlijk op neer dat er geen tijd te verliezen is wanneer het op voorlichting aankomt op dit gebied. Kunstmatige intelligentie is overal en wij moeten ons hierop aanpassen en leren hier mee om te gaan, zo ook organisaties in de sport en cultuur sector.
Bij deze organisaties ligt dan ook de taak hier zorgvuldig en adequaat mee om te gaan, alsmede een bepaalde verantwoordelijkheid wanneer het aankomt op het verstrekken van kennis en het zo goed mogelijk informeren/voorlichten van werknemers op dit gebied.
Het is dan ook van belang hier als organisatie zijnde op in te haken door zo goed mogelijk voorbereid en voorgelicht te zijn op het gebied van kunstmatige intelligentie. De eerste stap die hierbij genomen dient te worden is de inzet op een optimale voorbereiding en voorlichting, zodat werknemers weten wat ze kunnen verwachten, de voor- en nadelen van AI leren te begrijpen en de potentiële risico's van AI tijdig kunnen herkennen en weten hoe hier mee om te gaan. Voor veel organisaties is AI nog een onbekende wereld. Kiwijs kan u tijdens dit gehele traject begeleiden en ondersteuning bieden. Wij helpen u graag bij het zetten van uw eerste stappen in de wereld van kunstmatige intelligentie.
Voorlichting, Trainingen & Workshops op het gebied van AI
Of het nu gaat om voorlichting bij bedrijven voor het doorgeven van basiskennis op het gebied van kunstmatige intelligentie aan werknemers of om een specifieke training voor directie of ondernemersraden omtrent het leren omgaan met kunstmatige intelligentie binnen de organisatie, Kiwijs biedt een totaalpakket aan voor het wegwijs worden in de wereld van AI.
Onze voorlichtingspakketten en lesmateriaal zijn specifiek afgestemd en gericht op de betreffende branche waarbinnen de organisatie actief is, en varieert van theoretische basiskennis tot interactieve praktijkvoorlichting.
Een nieuw tijdperk
We zijn aangekomen in een nieuw (digitaal) tijdperk. Revolutionaire technologie als Blockchain en artificiële intelligentie (AI) hebben de wereld om ons heen in rap tempo verandert. Technologisch gezien is er steeds meer mogelijk. Kunstmatige intelligentie is overal en ieder individu en iedere sector heeft er al bewust of onbewust mee te maken. Het is dan ook van groot belang dat wij hierin mee veranderen en ons aanpassen aan deze ingrijpende fundamentele veranderingen die de wereld zullen veranderen. Dit kunt u doen door u tijdig te laten informeren en voor te laten lichten, zodat u voorbereid bent en weet wat u kunt verwachten en hoe u hier mee om kunt gaan. Voor nu en in de toekomst.
Kunstmatige intelligentie is de laatste tijd veel in het nieuws. Die aandacht is begrijpelijk, want AI is een sleuteltechnologie die de manier waarop we werken en leven transformeert. AI kan worden toegepast in vrijwel alle domeinen en sectoren, daarom is het maatschappelijk en economisch potentieel groot. De ontwikkelingen zijn dan ook al in volle gang. Uitgangspunt is dat organisaties in de sport en cultuur sector optimaal gebruik gaat maken van AI. Maar wel op een ethisch verantwoorde manier waarbij publieke waarden en mensenrechten zoals het verbod van discriminatie, privacy en autonomie voorop staan en gewaarborgd zijn. Want ook in deze tijd waarin intelligente computersystemen in staat zijn om razendsnel enorme hoeveelheden data te verwerken moeten belangrijke rechten van mensen gegarandeerd blijven.
De juiste voorlichting op dit gebied is dan ook essentieel. Kiwijs is de aangewezen partner die hierbij ondersteuning kan bieden. Dit doen we op transparante wijze en op een begrijpelijke manier dat het voor iedereen toegankelijk maakt. Of u nu een werknemer of directielid bent, Kiwijs maakt u wegwijs in de wereld van kunstmatige intelligentie en draagt bij aan de ontwikkeling op dit gebied. Samen gaan we stapsgewijs naar de toekomst.
Het belang van kennismaken met kunstmatige intelligentie
Kunstmatige intelligentie (AI) gaat ons leven ingrijpend en fundamenteel veranderen. AI wordt gebruikt in uiteenlopende toepassingen: van gezichtsherkenning tot vertaalapps, van medische diagnoses tot anticiperen op criminaliteit, en van fraudebestrijding tot het beïnvloeden van wat we kopen, lezen en stemmen. En dat is nog maar het begin, de komende jaren zal AI doordringen in steeds meer domeinen van de samenleving. In het rapport Opgave AI - De nieuwe systeemtechnologie concludeert de WRR dat als Nederland zich op deze fundamentele verandering niet goed voorbereidt, er niet alleen het risico bestaat dat er kansen worden gemist, maar ook dat de samenleving opgescheept wordt met een technologie die onze belangen niet dient. Onder de bevolking is er op dit moment nog te weinig bekend over AI, omdat de technologie ervan nog in volle gang is en met de dag veranderd. Er heerst veel onwetenheid en verontrusting onder de samenleving, mede doordat er te weinig wordt gedaan aan voorlichting op dit gebied. Werknemers vragen zich bijvoorbeeld af of ze hun baan zullen behouden in de toekomst. De beeldvorming over AI is vertekend door misplaatste angsten en overspannen verwachtingen. AI is een systeemtechnologie, dat te vergelijken is met elektriciteit en de verbrandingsmotor. Een systeemtechnologie heeft een langdurige en grootschalige invloed en niet te voorziene effecten. Daarom is een integrale aanpak vereist, met intensieve betrokkenheid van de overheid, werkgever en onderwijs. Een realistische beeldvorming helpt teleurstellingen en angsten te voorkomen en kan ervoor zorgen dat burgers de goede kanten van de technologie durven omarmen.
Daarom is het inzetten op gedegen voorlichting op dit gebied in alle lagen van de samenleving essentieel. Het is ontzettend belangrijk dat de samenleving zich ervan bewust is dat de dingen zoals we die kennen veranderen of zullen gaan veranderen door de komst van kunstmatige intelligentie en mensen hierop te wijzen en bewust van te maken, alsmede ze hierop voor te bereiden door het verstrekken van de juiste informatie. Wat zijn de voor- en nadelen, hoe herken ik het en waar schuilen de potentiële risico's? Op dit moment is kunstmatige intelligentie nog nieuw, spannend en zijn de meeste onder ons er (nog) niet vertrouwd mee. Waarom? Simpelweg omdat de juiste voorlichting op dit gebied ontbreekt en het dus voor het grootste gedeelte een stuk onwetenheid is. Want via welke kanalen krijgen bijv. werknemers op dit moment betrouwbare en transparante informatie tot zich omtrent dit onderwerp? Weliswaar krijgt men hoogstwaarschijnlijk af en toe via TV of social media wat mee over AI, maar een gedegen informatiebron omtrent dit onderwerp ontbreekt vaak.
En dit terwijl kunstmatige intelligentie ons toekomstbeeld zal gaan bepalen. Daarom is het van essentieel belang dat o.a. de sport en cultuur sector hier een voortrekkende rol in gaan spelen en dit stukje voorlichting op zich zullen gaan nemen, zodat werknemers, vrijwilligers en bezoekers zo goed mogelijk worden voorgelicht op dit gebied. De sport en cultuur sector heeft daarnaast de aangewezen kans en mogelijkheden om werknemers, vrijwilligers, leden en bezoekers al in een vroeg stadium hierin te bereiken en voor te lichten op dit gebied. Het zal een bepalende rol gaan spelen omtrent hun ontwikkeling op het gebied van AI. Daarom dient de sport en cultuur sector voorlichting op het gebied van AI te stimuleren.
Kiwijs kan deze taak van kennisoverdracht in zijn geheel uit handen nemen van organisaties in de sport en cultuur sector en dit in zijn totaliteit verzorgen en begeleiden van A tot Z. Dit doen we door het geven van voorlichting, trainingen en workshops, het uitgeven van educatiemateriaal, maar ook middels bewustwordingscampagnes die mensen een spiegel voorhouden op dit gebied. Met Kiwijs als partner implementeert u voorlichting op het gebied van kunstmatige intelligentie ook binnen uw organisatie.
Wat kan Kiwijs betekenen voor uw organisatie?
Kiwijs kan u helpen met de overdracht van theoretische basiskennis op het gebied van kunstmatige intelligentie, alsmede gecombineerd met interactieve praktijkeducatie, die bijdragen aan het begrijpen, leren omgaan en vertrouwd raken met kunstmatige intelligentie. Kiwijs biedt daarnaast ook uitgebreide voorlichting/trainingen/(interactieve) workshops en lesmateriaal aan voor directieleden en ondernemersraden. Voor iedere sector is er een specifiek op dat vakgebied afgestemde lesstof beschikbaar. Voor directie tot werknemer. Onze voorlichtingen en trainingen zijn gebaseerd op maatwerk en worden samengesteld op basis van de wensen en specifieke behoeftes die van toepassing zijn op de betreffende sector van de aanvrager. Op basis van uw wensen kunnen wij een concreet voorlichtingspakket samenstellen en aanbieden.
Elke aanvraag zien wij als maatwerk, zodat het goed aansluit bij de doelgroep, ontwikkeling en visie van de organisatie. De mogelijkheden zijn onbeperkt in de keuze voor het aantal (samengevoegde) voorlichtingsklassen, voorlichting voor werknemers, vrijwilligers, directieleden, ondernemersraden etc. Wij nemen u alles uit handen en verzorgen een complete voorlichting, begeleiding en ondersteuning op dit gebied van A tot Z. Kunstmatige intelligentie is overal en wij bereiden u er graag op voor! Kiwijs maakt u stapsgewijs wegwijs in de wereld van kunstmatige intelligentie.
Digivaardigheid van werknemers
Om AI technologieën binnen de sport en cultuur sector effectief te kunnen gebruiken en toe te passen, is het belangrijk dat werknemers een volgende stap nemen in digitale vaardigheid en toegang hebben tot de juiste training en middelen. Met Kiwijs stimuleert u de digivaardigheid van werknemers ook binnen uw organisatie.
Of het nu gaat om een amateurvereniging of profclub, een museum, bibliotheek, of om werknemers van een pretpark, bij Kiwijs geven we voorlichting op het gebied van kunstmatige intelligentie in vrijwel alle vakgebieden binnen de sport en cultuur sector. Dit begint bij algemene basiskennis omtrent AI tot aan uitgebreide branchegerichte voorlichting en trainingen, welke specifiek van toepassing zijn en/of aansluiten op een bepaalde branche of specialisme. Denk hierbij bijvoorbeeld aan voorlichting dat specifiek is afgestemd op musea, waarbij bestuurders, maar ook werknemers worden voorgelicht op het gebied van kunstmatige intelligentie dat relevant is voor deze sector. Er kan daarnaast voorlichting worden gegeven in vrijwel iedere vorm, zowel gescheiden voorlichting voor directie en werknemers, maar ook combinatievoorlichting behoort tot de mogelijkheden. Iedere aanvraag is maatwerk en wordt afgestemd op uw specifieke wensen. Doet u bijvoorbeeld de aanvraag vanuit een pretpark? Dan bieden wij u een voorlichting aan welke speciaal is afgestemd op de pretparkenbranche met relevante onderwerpen over kunstmatige intelligentie die van toepassing zijn binnen deze sector. Een voorlichting voor een bibliotheek ziet er bijvoorbeeld weer heel anders uit en omvat weer andere relevante onderwerpen die weer niet van toepassing zijn op pretparken. Zo ziet iedere voorlichting binnen de sport en cultuur sector er dus anders uit en betreft het hier maatwerk omdat iedere sector andere behoeftes kent omtrent onze voorlichting en kennisoverdracht.
Het staat vast dat AI in iedere sector aan het groeien is en het de bedrijfsprocessen zoals we die nu kennen volledig gaat transformeren. De eerste stap die hierbij genomen dient te worden is de inzet op een optimale voorbereiding en voorlichting, zodat organisaties en hun werknemers weten wat ze kunnen verwachten, de voor- en nadelen van AI leren te begrijpen, ontdekken hoe ze AI kunnen toepassen en de potentiële risico's van AI tijdig kunnen herkennen en weten hoe hier mee om te gaan. Voor veel organisaties is AI nog een onbekende wereld. Kiwijs kan u tijdens dit gehele traject begeleiden en ondersteuning bieden. Wij helpen u graag bij het zetten van uw eerste stappen in de wereld van kunstmatige intelligentie.
Want hoe haal je alles uit deze veelbelovende technologie? Focus niet alleen op technologie, maar juist ook op mensen en voorlichting. Het begint bij leidinggevenden die actief betrokken zijn bij het beoordelen, plannen en inzetten van AI-initiatieven. Bovendien zijn naast technische vaardigheden soft skills belangrijk. Denk hierbij aan onderhandelen, management, leiderschap en communicatie. Investeer je in mensen en technologie, haal je je achterstand snel in. Zo werk je in korte tijd veel efficiënter dan voorheen.
De drietrapsraket naar succesvolle AI binnen uw organisatie
- Zorg dat het hogere management AI ondersteunt. Dit zorgt voor strategische focus, en een afstemming met de missie van de overheidsinstelling.
- Breng structuur in AI-ontwikkeling. Richtlijnen, processen en procedures geven houvast voor het waarom, wanneer en hoe je AI veilig en verantwoord gebruikt. De gemeente Amsterdam is hier een mooi voorbeeld van.
- Verander de cultuur: stimuleer bijscholing voor technische vaardigheden zoals data science engineering, maar werk ook aan soft skills als innovatie, verandermanagement en samenwerking.
De week van AI
Kiwijs kent vele vormen van voorlichting op het gebied van kunstmatige intelligentie. Dit varieert van eenmalige trainingen, 3-daagse voorlichtingen, tot aan een combinatie van theoretische voorlichting gecombineerd met interactieve praktijkactiviteiten. De mogelijkheden zijn dan ook eindeloos.
Een voorbeeld van hoe onze voorlichting voor organisaties eruit kan zien is de zogeheten 'De week van AI'. Dit is een week die op verzoek van de betreffende organisatie geïntroduceerd kan worden op de werkvloer en die in het teken staat van kunstmatige intelligentie. De data van deze week is zelf te bepalen door de organisatie. Het doel van 'De week van Ai' is om eens per jaar (5 werkdagen in totaal) de aandacht te vestigen op het onderwerp 'kunstmatige intelligentie' en hierbij de gehele organisatie inclusief medewerkers de basisprincipes op dit gebied bij te brengen. Dit doen we op een begrijpelijke en transparante wijze, met naast theoretische voorlichting ook een stukje beleving en interactie d.m.v. praktijkactiviteiten die bijdragen aan het begrijpen, leren omgaan en vertrouwd raken met kunstmatige intelligentie.
'De week van Ai' is doorgaans verpakt in een voorlichting van in totaal 7,5 uur, verdeeld over 5 aaneengeschakelde werkdagen. De voorlichting start in de meeste gevallen op maandag en eindigt vervolgens weer op de vrijdag van diezelfde week, en is onderverdeeld in tijdsblokken van 90 minuten aan voorlichting per dag. Tijdens deze week behandelen we theoretische basiskennis, alsmede gecombineerd met interactieve praktijkactiviteiten waarin we directieleden/medewerkers stapsgewijs de basisprincipes van kunstmatige intelligentie bijbrengen. Ook is er ruimte voor het beantwoorden van vragen vanuit de organisatie en medewerkers omtrent dit onderwerp.
'De week van AI' kan ieder jaar herhaald worden middels een jaarlijkse herhaalvoorlichting, welke bijvoorbeeld op een vaste week in het jaar zal plaatsvinden. Op deze wijze wordt kunstmatige intelligentie een vast terugkerend onderdeel binnen de organisatie en keert 'De week van Ai' ieder jaar weer terug op de werkvloer. Omdat de technologie en ontwikkelingen rondom kunstmatige intelligentie niet stilstaan en er continue veranderingen gaande zijn op dit vlak, is het belangrijk om ook onze voorlichtingen up-to-date te houden met vernieuwde recente informatie omtrent de laatste ontwikkelingen op dit gebied. Door middel van het jaarlijks laten terugkeren van 'De week van AI' op de werkvloer, blijven uw organisatie en werknemers op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en blijft hun kennis op dit gebied actueel. Wij adviseren dan ook een jaarlijkse herhaalvoorlichting.
'De week van AI' is slechts één van de vele mogelijkheden die we kunnen bieden omtrent onze voorlichtingen en is daarnaast aanpasbaar. Indien u andere wensen heeft, bijvoorbeeld: een langere of kortere voorlichting, een andere verdeling van de voorlichtingsdagen en/of tijdsblokken, een combinatievoorlichting van meerdere groepen werknemers tegelijkertijd, een aparte training specifiek voor bestuurders, directieleden of ondernemersraden etc., dan bespreken wij dit graag met u. De mogelijkheden in deze zijn eindeloos en bespreekbaar.
Al onze voorlichtingen en trainingen zijn gebaseerd zijn op maatwerk en worden samengesteld op basis van de wensen en specifieke behoeftes die van toepassing zijn op de betreffende organisatie/aanvrager. Er zijn tal van mogelijkheden die kunnen variëren van het doorgeven van basiskennis aan werknemers tot aan specifieke voorlichting/training voor bestuurders. Onze voorlichting kan bestaan uit theoretische leerstof, alsmede gecombineerd worden met interactieve praktijkactiviteiten die bijdragen aan het begrijpen van AI. Op basis van uw wensen kunnen wij een concreet voorlichtingspakket samenstellen en aanbieden.
Jaarlijkse herhaalvoorlichting: U kunt er voor kiezen 'De week van AI' jaarlijks te herhalen en te laten terugkeren binnen uw organisatie, zodat uw organisatie en werknemers op de hoogte blijven van actuele informatie omtrent de nieuwste technologie en laatste ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie en het kennisniveau op dit vlak up-to-date blijft.
Combinatievoorlichting: De mogelijkheden zijn onbeperkt in de keuze voor het aantal (samengevoegde) voorlichtingsklassen, het aantal werknemers, voorlichting voor ondernemersraden en/of training/lesmateriaal voor het bestuur. Vraag naar de mogelijkheden.
Kunstmatige intelligentie van A-Z
Kiwijs biedt verschillende vormen van voorlichting aan op het gebied van Kunstmatige intelligentie (AI), zowel online als offline in de vorm van (interactieve) lessen, trainingen, workshops, seminars etc. Onze voorlichting kan bestaan uit theoretische leerstof, alsmede gecombineerd worden met interactieve praktijkactiviteiten die bijdragen aan het begrijpen, leren omgaan en vertrouwd raken met kunstmatige intelligentie. Niet alleen worden basisbegrippen zoals ChatGPT, machine learning, algoritmes en deep learning uitgelegd, maar worden er ook complexere vraagstukken behandeld, afhankelijk van de doelgroep voor wie de voorlichting bedoeld is. Op basis van uw wensen kunnen wij een concreet voorlichtingspakket samenstellen en aanbieden.
Voorlichting OpenAI & ChatGPT
OpenAI en ChatGPT, twee namen die de wereld van kunstmatige intelligentie een boost hebben gegeven en min of meer toegankelijk hebben gemaakt voor het grote publiek. Maar wat is het nu precies? En wat kun je er mee? Wat zijn de kansen en beperkingen van deze vorm van kunstmatige intelligentie? En waar schuilen de risico's? Allemaal vraagstukken die wij graag beantwoorden!
Eind 2022 werd ChatGPT in korte tijd zeer populair. ChatGPT is een tool die op basis van kunstmatige intelligentie teksten kan creëren. Deze tool is onderscheidend omdat deze, in tegenstelling tot eerdere AI-taalmodellen, erg laagdrempelig is. Ook komen teksten erg overtuigend over, omdat AI menselijke creativiteit en intelligentie nadoet.
Het is moeilijk te voorspellen wat de precieze impact van taalmodellen zoals ChatGPT in de sport en cultuur sector zal zijn. We bespreken tijdens onze voorlichtingen en trainingen de voor- en nadelen van ChatGPT op de werkvloer.
Theoretische voorlichting
Tijdens onze voorlichtingen zullen er algemene vraagstukken worden behandeld, alsmede complexere branchegerichte onderwerpen aangaande kunstmatige intelligentie in de publieke sector, afhankelijk van de betreffende sector. Voorbeelden van vraagstukken die we behandelen en beantwoorden tijdens onze theoretische voorlichting voor organisaties en hun medewerkers:
- Wat zijn de toepassingen van kunstmatige intelligentie binnen uw sector?
- Welke rol speelt AI op dit moment al binnen uw organisatie?
- Wat zijn de potentiële risico's van AI voor uw organisatie, zoals kunstmatige manipulatie, hacking, of digitale diefstal?
- Hoe herken ik potentiële risico's die verband houden met AI?
- Bij welke bedrijfsprocessen kan AI toegepast worden?
- Wat zijn de voor- en nadelen van AI voor de sport & cultuur sector?
- Hoe kunt u uw vrijwilligers/werknemers voorbereiden op de komst van AI?
- Hoe kunt u leden en/of bezoekers voorbereiden op de komst van AI?
- Wat zijn de automatiseringsmogelijkheden van AI voor uw organisatie?
- Hoe kunt u kosten besparen met kunstmatige intelligentie?
- Hoe kunt u als organisatie zijnde profiteren van kunstmatige intelligentie?
- Welke functies kunnen chatbots hebben binnen uw organisatie m.b.t. klantcontact?
- Hoe slim is AI?
- Op welke manier zal AI de sport & cultuur sector in Nederland over 5-10-15 jaar verbeteren?
- Zullen robots de mens daadwerkelijk voor een groot gedeelte gaan vervangen en wat betekent dat voor uw werknemers?
- Wat is het verschil tussen menselijke kennis en kunstmatige intelligentie?
- Wat zijn de toepassingen van AI op dit moment in uw branche?
- Wat gaan mijn concurrenten straks doen op het gebied van AI? En wat betekent dit voor de positie/marktaandeel van mijn organisatie?
- Van welke AI-toepassingen kunt u zelf gebruikmaken binnen uw organisatie?
- Welke rol zal AI gaan krijgen in uw branche?
- Waarin zal AI nooit een menselijke werknemer kunnen vervangen?
- Wat is ChatGPT?
- Wat kan ChatGPT?
- Wat betekent ChatGPT voor uw branche?
- Welke kansen biedt ChatGPT voor uw organisatie?
- Wat zijn de beperkingen en risico's van ChatGPT?
- Wat is hybride intelligentie (HI)?
- Wat is Deep learning (DL)?
- Wat is Machine learning (ML)?
- Wat is er nodig om een samenwerking tussen mens en AI te laten slagen in uw sector?
- Op welke manier kunnen uw leden/bezoekers en werknemers zich samen voorbereiden op een toekomstige samenwerking met AI?
- Op welke manier kunnen werknemers zich voorbereiden op AI?
- Welke grote vraagstukken kan AI oplossen binnen uw branche?
- Welke betekenis kunnen algoritmes hebben binnen uw organisatie?
- Welke mogelijkheden biedt IoT (Internet of Things) in combinatie met AI binnen uw werkgebied?
- Wat kan Machine learning bijdragen aan uw organisatie?
- Wat is de connectie tussen Big Data en AI in uw branche?
- Wat kan Blockchain bijdragen aan uw branche?
- Op welke ethische en juridische verantwoorde wijze kan AI toegepast gaan worden in uw organisatie, met als uitgangspunt dat bijv. de privacy van leden/bezoekers gewaarborgd blijft?
- Welke regels omtrent AI zullen er komen binnen Europa?
Interactieve praktijkactiviteiten
Kunstmatige intelligentie moet je ervaren en beleven om te weten wat het is en inhoudt! Om onze voorlichting leuk, aantrekkelijk en spannend te houden, weten we de aandacht en interesse van jong en oud vast te pakken middels interactieve praktijk bezigheden die bijdragen aan het begrijpen van AI. Dit doen we o.a. door het gebruik van interactief lesmateriaal, zoals VR (virtual reality), robots en mechanisch lesmateriaal. Op deze wijze krijgen werknemers, naast theoretische lesstof, een betere kijk op kunstmatige intelligentie door het te zien, te voelen en te ondergaan.
De Kiwijs-Methode brengt twee werelden samen
Kiwijs hanteert een uniek en educatief voorlichtingsprogramma op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) dat theoretische basiskennis combineert met interactieve praktijkeducatie die bijdragen aan het begrijpen, leren omgaan en vertrouwd raken met kunstmatige intelligentie. Kiwijs maakt je wegwijs in de wereld van kunstmatige intelligentie.
Kiwijs brengt twee werelden samen, namelijk die van de mens en die van kunstmatige intelligentie, en maakt je al stapsgewijs wegwijs in deze wondere wereld. Dit doen we op een begrijpelijke en transparante wijze, zodat onze voorlichting voor iedereen toegankelijk is.
Het Kiwijs voorlichtingsprogramma is gebaseerd op 6 fundamentele pijlers waarbij er stapsgewijs voorlichting wordt gegeven op het gebied van kunstmatige intelligentie. Dit begint bij het op luchtige wijze kennis laten maken met kunstmatige intelligentie, gevolgd door voorlichting waarbij er basiskennis wordt overgedragen, waarna we vervolgens het voorlichtingsprogramma verder doorlopen en we onderwerpen bespreken die van toepassing zijn op kunstmatige intelligentie, zoals 'Wat zijn de voor- en nadelen?', 'Wat zijn de toepassingen?', en 'wat gaat AI betekenen binnen mijn branche?'. Allemaal relevante vraagstukken die uitgebreid aan bod komen en behandeld worden tijdens onze voorlichtingen. Daarnaast is er ook ruimte voor het beantwoorden van vragen vanuit de organisatie en werknemers.
Ook andere belangrijke thema's rondom kunstmatige intelligentie zoals bewustwording, herkenning van AI, interactie en voorbereiding komen uitgebreid aan bod en worden allemaal behandeld tijdens het Kiwijs voorlichtingsprogramma, waardoor we op zorgvuldige en verantwoorde wijze uw organisatie wegwijs maken in de wereld van kunstmatige intelligentie, waarbij altijd het belang en de ontwikkeling van de organisatie en werknemers centraal staan.
Stimuleer voorlichting op het gebied van AI binnen uw organisatie en investeer in mens én machine
Kiwijs biedt een totaalpakket aan voor het wegwijs maken van van uw organisatie en werknemers in de wereld die kunstmatige intelligentie heet. Van basiskennis voor werknemers tot uitgebreide branchegerichte voorlichting en trainingen voor werknemers, bestuur, directie en ondernemersraden. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Elke aanvraag zien wij als maatwerk zodat het goed aansluit bij de doelgroep, visie en toepassingen binnen de organisatie. De mogelijkheden zijn onbeperkt in de keuze voor het aantal (samengevoegde) voorlichtingsklassen en trainingen voor werknemers, directieleden, bestuurders etc. Na een korte uitleg van uw wensen, kunnen wij een concrete prijsindicatie voorleggen.
Heeft u interesse in onze diensten of ontvangt u graag wat meer informatie? Neem dan direct contact met ons op via telefoonnummer 085-060 7712 of stuur een e-mail naar info@kiwijs.nl. Wij nemen dan dezelfde werkdag contact met u op.