Zorg & Welzijn

Voorlichting op het gebied van AI voor zorgprofessionals & zorgaanbieders

Kiwijs is gespecialiseerd in voorlichting op het gebied van alles dat te maken heeft met kunstmatige intelligentie (KI), ook wel bekend als artificiële intelligentie of artificial intelligence (AI). Dit doen we bij onderwijsinstellingen, overheden, maatschappelijke organisaties, maar ook binnen de gezondheidszorg, aangezien kunstmatige intelligentie ook hier zijn intrede heeft gedaan en bezig is aan een opmars. Artificiële intelligentie (AI) biedt grote kansen voor de zorg en zal de zorgsector in zijn geheel gaan transformeren. Nu al wordt kunstmatige intelligentie ingezet bij kankeronderzoek, waarbij patronen in kankercellen met behulp van AI worden herkend. Toepassingen in beeldherkenning ondersteunen artsen bij het stellen van diagnoses van bepaalde soorten kanker. Ook leest AI röntgenfoto’s en herkent het op die manier problemen. En wat te denken van zorgrobots die de zorg veranderen. Zo zijn er robots die patiënten uit bed kunnen tillen of sociale robots, die patiënten uit hun isolement kunnen halen of een luisterend oor kunnen bieden. Kortom, kunstmatige intelligentie zorgt voor innovaties binnen de zorgsector en kan een waardevolle bijdrage leveren aan de gezondheidszorg en het verbeteren van patiëntenzorg. De mogelijkheden op het gebied van AI (artificiële of kunstmatige intelligentie) in de zorg lijken eindeloos. Maar hoe bereiden we zorgaanbieders en zorgwerknemers voor op een toekomst met AI?

Waar begin je als je de nog onbekende wereld van kunstmatige intelligentie stapsgewijs wilt implementeren binnen uw organisatie en/of wilt introduceren aan uw werknemers? Uitgangspunt is dat het allemaal begint bij de juiste voorlichting, kennisoverdracht en het verstrekken van relevante informatie op dit gebied. Kiwijs kan daarbij ondersteuning en begeleiding bieden van A tot Z.

Onze kennis en expertise op dit gebied delen we graag door het aanbieden van verschillende vormen van voorlichting. Onze voorlichting kan bestaan uit kennisoverdracht middels theoretische leerstof, alsmede gecombineerd met (interactieve) praktijkactiviteiten, trainingen en workshops die bijdragen aan het begrijpen van AI. Dit doen we op transparante wijze en op een manier dat het voor iedereen begrijpelijk en toegankelijk maakt. Op basis van uw wensen kunnen wij een concreet voorlichtingspakket samenstellen.

 

Onze voorlichtingspakketten en lesmateriaal zijn specifiek afgestemd en gericht op de betreffende doelgroep, visie van de organisatie en de branche waarbinnen uw organisatie actief is en varieert van het verstrekken van basiskennis voor zorgpersoneel tot uitgebreide branchegerichte voorlichting die specifiek van toepassing is op de betreffende sector. Dit doen we in vrijwel alle gebieden binnen de gezondheidszorg door heel Nederland en België. Voor zorgprofessionals (care en cure) in de eerstelijns, tweedelijns of derdelijnszorg, zorginstellingen, zorgaanbieders, ziekenhuizen, specialisten, directieleden, ondernemersraden etc.

Kiwijs geeft voorlichting in vrijwel alle lagen binnen de zorgsector. Denk hierbij aan organisaties die binnen de sector Zorg & Welzijn vallen o.a.:

- Universitair medische centra
- Ziekenhuizen en overige medisch specialistische zorg
- Geestelijke gezondheidszorg
- Huisartsen en gezondheidscentra
- Overige zorg en welzijn
- Verpleging, verzorging en thuiszorg (VVT)
- Gehandicaptenzorg
- Jeugdzorg
- Sociaal werk (SW)
- Kinderopvang (inclusief peuterspeelzaalwerk)

Artificial Intelligence (AI) verandert wereldwijd het werk van de zorgverlener en hoe we met de gezondheid van onze burgers en de zorg voor onze patiënten omgaan. Het tempo van deze verandering versnelt. AI biedt grote kansen om de gezondheid van de bevolking te bevorderen en de toenemende druk op het Nederlandse zorgstelsel te verlichten.
Toepassing van AI voor de gezondheidszorg is breed. AI-modellen kunnen een trendverschuiving teweegbrengen van een reactief naar een proactief gezondheidszorgsysteem (preventie). Ze kunnen leiden tot snellere en betere diagnoses en voor de individuele patiënt geoptimaliseerde behandelingen. AI kan ook inzichten opleveren, die beter zelfmanagement van chronische zieken ondersteunen. Op landelijke of zelfs internationale schaal kan AI ingezet worden om sneller inzicht te krijgen in, en om in te spelen op epidemieën. Ook worden er robots ingezet in de zorg en wordt er zelfs met AI gewerkt op het gebied van dementieonderzoek. Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Met meerdere toepassingen kan AI ook bijdragen aan de juiste zorg op de juiste plek (op het juiste moment). Om in de toekomst te kunnen blijven voldoen aan de zorgvraag wordt ingezet op innovaties, zoals Artificial Intelligence (AI). AI is in staat om grote datasets (Big data) op een snelle en nauwkeurige wijze te analyseren. Dit biedt potentie voor betere kwaliteit van zorg, kostenbesparing en versnelde ontwikkeling van nieuwe behandelingen.

Nederland heeft altijd vooropgelopen op het terrein van digitalisering van de zorg en de benodigde infrastructuur. Wereldwijd zien we dat er flink wordt geïnvesteerd in AI. Dit is het moment om waardevolle Nederlandse AI-toepassingen samen op te schalen en de benodigde structurele data infrastructuur en andere randvoorwaarden (zoals financiën en kennis) op orde te brengen. Ook kunnen we samen een klimaat scheppen om te zorgen voor versnelde toepassing van innovaties op het gebied van AI in de sector gezondheid en zorg. Uitgangspunt hierbij is dat er volop wordt ingezet op de juiste voorlichting en kennisoverdracht op het gebied van AI. Feit is dat de zorg niet meer om AI heen kan en dat in iedere organisatie een strategie ontwikkeld moet worden om deze technologie te gebruiken. De voordelen van kunstmatige intelligentie zijn onmiskenbaar en moeten worden benut. Naast kansen zijn er risico’s die moeten worden beheerst. AI vraagt dan ook om de juiste kennis en voorlichting voor zowel organisaties als werknemers.

Kiwijs hanteert een uniek en educatief voorlichtingsprogramma op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) dat theoretische basiskennis combineert met interactieve praktijkeducatie voor het stapsgewijs wegwijs worden in de wondere wereld van kunstmatige intelligentie. Kiwijs brengt twee werelden samen, namelijk die van de mens en die van kunstmatige intelligentie. Middels de Kiwijs-methode laten we zorgaanbieders en zorgprofessionals kennis maken en vertrouwd raken met kunstmatige intelligentie en brengen we relevante basiskennis bij die van toepassing is op de betreffende branche. Door de overdracht van basiskennis en het vertrouwd laten raken met kunstmatige intelligentie, leert men al stapsgewijs te ontdekken en te begrijpen wat kunstmatige intelligentie nu precies inhoudt, hoe het toegepast kan gaan worden, en bereidt je hen hier zo goed mogelijk op voor met relevante informatie. Zorgprofessionals worden op deze wijze voorbereid op de komst van kunstmatige intelligentie, met relevante informatie over de rol die AI nu al speelt en nog gaat spelen binnen hun organisatie. We behandelen en beantwoorden hierbij o.a. vraagstukken omtrent de laatste ontwikkelingen op dit gebied en waar je als zorgprofessional, zorgaanbieder of patiënt tegenaan kunt lopen. Hierdoor stel je je zorgwerknemers in staat de voor- en nadelen van AI te begrijpen, leren om te gaan en te experimenteren met AI, kunstmatige intelligentie toe te passen en te herkennen, en de potentiële risico's ervan in te schatten. Door het bijbrengen van kennis over kunstmatige intelligentie investeren zorgaanbieders in de toekomst van hun organisatie, zorgmedewerkers, maar ook van hun patiënten/cliënten. Met Kiwijs wordt iedere zorgprofessional wegwijs in de wondere wereld van kunstmatige intelligentie!

De toekomst is nu

De toekomst is al hier. De technologie en de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (AI) is sneller gegaan dan we aanvankelijk dachten en lijkt in een stroomversnelling te zijn geraakt. Het heeft in een rap tempo een vlucht naar voren genomen. Kunstmatige intelligentie is overal. En dit is nog maar het begin. Kunstmatige intelligentie is er en zal ook nooit meer verdwijnen. Het zal alleen maar in omvang toenemen en steeds meer toegepast gaan worden.

De vraag die u uw zelf als zorgaanbieder echter zou moeten stellen is: "Zijn wij hier wel op voorbereid? En zijn onze zorgwerknemers hier wel op voorbereid?" In 95% van de gevallen is het antwoord hierop 'Nee', de meeste zorgaanbieders en zorgwerknemers zijn niet voorbereidt op de komst van AI en beschikken niet over de juiste kennis op dit gebied. Iets dat absoluut wel zou moeten gezien de huidige tijdsgeest en ook iets waar niet te lang mee gewacht zou moeten worden. Het komt er eigenlijk op neer dat er geen tijd te verliezen is wanneer het op voorlichting aankomt op dit gebied. Kunstmatige intelligentie is overal en wij moeten ons hierop aanpassen en leren hier mee om te gaan, zo ook de gezondheidszorg.

Bij zorgaanbieders ligt dan ook de taak hier zorgvuldig en adequaat mee om te gaan, alsmede een bepaalde verantwoordelijkheid wanneer het aankomt op het verstrekken van kennis en het zo goed mogelijk informeren/voorlichten van uw zorgwerknemers op dit gebied.

Het is dan ook van belang hier als zorgaanbieder op in te haken door zo goed mogelijk voorbereid en voorgelicht te zijn op het gebied van kunstmatige intelligentie. De eerste stap die hierbij genomen dient te worden is de inzet op een optimale voorbereiding en voorlichting, zodat zorgwerknemers weten wat ze kunnen verwachten, de voor- en nadelen van AI leren te begrijpen en de potentiële risico's van AI tijdig kunnen herkennen en weten hoe hier mee om te gaan. Voor veel zorgaanbieders en zorgprofessionals is AI nog een onbekende wereld. Kiwijs kan u tijdens dit gehele traject begeleiden en ondersteuning bieden. Wij helpen u graag bij het zetten van uw eerste stappen in de wereld van kunstmatige intelligentie.

 

Voorlichting, Trainingen & Workshops op het gebied van AI

Of het nu gaat om voorlichting voor het doorgeven van basiskennis op het gebied van kunstmatige intelligentie aan zorgwerknemers of om een specifieke training voor specialisten, directie, of ondernemersraden omtrent het leren omgaan met kunstmatige intelligentie binnen hun vakgebied, Kiwijs biedt een totaalpakket aan voor zorgprofessionals, zorginstellingen en zorgaanbieders voor het wegwijs worden in de wereld van AI.

Onze voorlichtingspakketten en lesmateriaal zijn specifiek afgestemd op de betreffende doelgroep, vakgebied of specialisme, en varieert van theoretische basiskennis tot interactieve praktijkvoorlichting.

 

Een nieuw tijdperk

We zijn aangekomen in een nieuw (digitaal) tijdperk. Revolutionaire technologie als Blockchain en artificiële intelligentie (AI) hebben de wereld om ons heen in rap tempo verandert. Technologisch gezien is er steeds meer mogelijk. Kunstmatige intelligentie is overal en ieder individu en iedere sector heeft er al bewust of onbewust mee te maken. Het is dan ook van groot belang dat wij hierin mee veranderen en ons aanpassen aan deze ingrijpende fundamentele veranderingen die de wereld zullen veranderen. Dit kunt u doen door u tijdig te laten informeren en voor te laten lichten, zodat u voorbereid bent en weet wat u kunt verwachten en hoe u hier mee om kunt gaan. Voor nu en in de toekomst.

Kunstmatige intelligentie is de laatste tijd veel in het nieuws. Die aandacht is begrijpelijk, want AI is een sleuteltechnologie die de manier waarop we werken en leven transformeert. AI kan worden toegepast in vrijwel alle domeinen en sectoren, daarom is het maatschappelijk en economisch potentieel groot. De ontwikkelingen zijn dan ook al in volle gang. Uitgangspunt is dat bedrijven optimaal gebruik gaat maken van AI. Maar wel op een ethisch verantwoorde manier waarbij publieke waarden en mensenrechten zoals het verbod van discriminatie, privacy en autonomie voorop staan en gewaarborgd zijn. Want ook in deze tijd waarin intelligente computersystemen in staat zijn om razendsnel enorme hoeveelheden data te verwerken moeten belangrijke rechten van mensen gegarandeerd blijven.

De juiste voorlichting op dit gebied is dan ook essentieel. Kiwijs is de aangewezen partner die hierbij ondersteuning kan bieden. Dit doen we op transparante wijze en op een begrijpelijke manier die het voor iedereen toegankelijk maakt. Of u nu een zorgaanbieder, zorginstelling of zorgwerknemer bent, Kiwijs maakt u wegwijs in de wereld van kunstmatige intelligentie en draagt bij aan de ontwikkeling op dit gebied. Samen gaan we stapsgewijs naar de toekomst.

 

Het belang van kennismaken met kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie (AI) gaat ons leven ingrijpend en fundamenteel veranderen. AI wordt gebruikt in uiteenlopende toepassingen: van gezichtsherkenning tot vertaalapps, van medische diagnoses tot anticiperen op criminaliteit, en van fraudebestrijding tot het beïnvloeden van wat we kopen, lezen en stemmen. En dat is nog maar het begin, de komende jaren zal AI doordringen in steeds meer domeinen van de samenleving. In het rapport Opgave AI - De nieuwe systeemtechnologie concludeert de WRR dat als Nederland zich op deze fundamentele verandering niet goed voorbereidt, er niet alleen het risico bestaat dat er kansen worden gemist, maar ook dat de samenleving opgescheept wordt met een technologie die onze belangen niet dient. Onder de bevolking is er op dit moment nog te weinig bekend over AI, omdat de technologie ervan nog in volle gang is en met de dag veranderd. Er heerst veel onwetenheid en verontrusting onder de samenleving, mede doordat er te weinig wordt gedaan aan voorlichting op dit gebied. Werknemers vragen zich bijvoorbeeld af of ze hun baan zullen behouden in de toekomst. De beeldvorming over AI is vertekend door misplaatste angsten en overspannen verwachtingen. AI is een systeemtechnologie, dat te vergelijken is met elektriciteit en de verbrandingsmotor. Een systeemtechnologie heeft een langdurige en grootschalige invloed en niet te voorziene effecten. Daarom is een integrale aanpak vereist, met intensieve betrokkenheid van de overheid, werkgever en onderwijs. Een realistische beeldvorming helpt teleurstellingen en angsten te voorkomen en kan ervoor zorgen dat burgers de goede kanten van de technologie durven omarmen.

Daarom is het inzetten op gedegen voorlichting op dit gebied in alle lagen van de samenleving essentieel. Het is ontzettend belangrijk dat de samenleving zich ervan bewust is dat de dingen zoals we die kennen veranderen of zullen gaan veranderen door de komst van kunstmatige intelligentie en mensen hierop te wijzen en bewust van te maken, alsmede ze hierop voor te bereiden door het verstrekken van de juiste informatie. Wat zijn de voor- en nadelen, hoe herken ik het en waar schuilen de potentiële risico's? Op dit moment is kunstmatige intelligentie nog nieuw, spannend en zijn de meeste onder ons er (nog) niet vertrouwd mee. Waarom? Simpelweg omdat de juiste voorlichting op dit gebied ontbreekt en het dus voor het grootste gedeelte een stuk onwetenheid is. Want via welke kanalen krijgen bijv. werknemers op dit moment betrouwbare en transparante informatie tot zich omtrent dit onderwerp? Weliswaar krijgt men hoogstwaarschijnlijk af en toe via TV of social media wat mee over AI, maar een gedegen informatiebron omtrent dit onderwerp ontbreekt vaak.

En dit terwijl kunstmatige intelligentie ons toekomstbeeld zal gaan bepalen. Daarom is het van essentieel belang dat o.a. bedrijven en organisaties hier een voortrekkende rol in gaan spelen en dit stukje voorlichting op zich zullen gaan nemen, zodat werknemers zo goed mogelijk worden voorgelicht op dit gebied. De zorgsector heeft daarnaast de aangewezen kans en mogelijkheden om werknemers al in een vroeg stadium hierin te bereiken en voor te lichten op dit gebied. Het zal een bepalende rol gaan spelen omtrent hun ontwikkeling op het gebied van AI. Daarom dient de zorg voorlichting op het gebied van AI te stimuleren.

Kiwijs kan deze taak van kennisoverdracht in zijn geheel uit handen nemen van zorgaanbieders en dit in zijn totaliteit verzorgen en begeleiden van A tot Z. Dit doen we door het geven van voorlichting, trainingen en workshops, het uitgeven van educatiemateriaal, maar ook middels bewustwordingscampagnes die mensen een spiegel voorhouden op dit gebied. Met Kiwijs als partner implementeert u voorlichting op het gebied van kunstmatige intelligentie ook binnen uw zorgorganisatie.

 

Wat kan Kiwijs betekenen in de zorg?

Kiwijs kan u helpen met de overdracht van theoretische basiskennis op het gebied van kunstmatige intelligentie, alsmede gecombineerd met interactieve praktijkeducatie, die bijdragen aan het begrijpen, leren omgaan en vertrouwd raken met kunstmatige intelligentie. Kiwijs biedt daarnaast ook uitgebreide voorlichting/trainingen/(interactieve) workshops en lesmateriaal aan voor directie en ondernemersraden. Voor iedere branche binnen de gezondheidszorg is er een specifiek op dat vakgebied afgestemde lesstof beschikbaar. Voor directie tot zorgwerknemer. Onze voorlichtingen en trainingen zijn gebaseerd op maatwerk en worden samengesteld op basis van de wensen en specifieke behoeftes die van toepassing zijn op de betreffende branche van de aanvrager. Op basis van uw wensen kunnen wij een concreet voorlichtingspakket samenstellen en aanbieden.

Elke aanvraag zien wij als maatwerk, zodat het goed aansluit bij de doelgroep, ontwikkeling en visie van de organisatie. De mogelijkheden zijn onbeperkt in de keuze voor het aantal (samengevoegde) voorlichtingsklassen, voorlichting voor zorgwerknemers, directieleden, ondernemersraden etc. Wij nemen u alles uit handen en verzorgen een complete voorlichting, begeleiding en ondersteuning op dit gebied van A tot Z. Kunstmatige intelligentie is overal en wij bereiden u er graag op voor! Kiwijs maakt u stapsgewijs wegwijs in de wereld van kunstmatige intelligentie.

 

Om AI technologieën binnen de zorg effectief te kunnen gebruiken en toe te passen, is het belangrijk dat werknemers een volgende stap nemen in digitale vaardigheid en toegang hebben tot de juiste training en middelen. Met Kiwijs stimuleert u de digivaardigheid van werknemers ook binnen uw organisatie.

Of het nu gaat om de directie van een ziekenhuis, een werknemer in de geestelijke gezondheidszorg of om een specialistisch arts in een bepaald vakgebied, bij Kiwijs geven we voorlichting op het gebied van kunstmatige intelligentie op alle fronten binnen de gezondheidszorg. Dit begint bij algemene basiskennis tot aan uitgebreide branchegerichte voorlichting en trainingen, welke specifiek van toepassing zijn en/of aansluiten op een bepaalde branche of specialisme. Denk hierbij bijvoorbeeld aan voorlichting dat specifiek is afgestemd op ziekenhuizen, waarbij directieleden, maar ook zorgwerknemers worden voorgelicht op het gebied van kunstmatige intelligentie dat relevant is voor de ziekenhuissector. Er kan daarnaast voorlichting worden gegeven in vrijwel iedere vorm, zowel gescheiden voorlichting voor directie en zorgpersoneel, maar ook combinatievoorlichting behoort tot de mogelijkheden. Iedere aanvraag is maatwerk en wordt afgestemd op uw specifieke wensen. Heeft u bijvoorbeeld een huisartsenpraktijk? Dan bieden wij u een voorlichting aan welke speciaal is afgestemd op huisartsen met relevante onderwerpen over kunstmatige intelligentie die van toepassing zijn binnen dit vakgebied. Een voorlichting voor een thuiszorgorganisatie ziet er bijvoorbeeld weer heel anders uit en omvat weer andere relevante onderwerpen die weer niet van toepassing zijn op de huisartsensector. Zo ziet iedere voorlichting binnen de zorg er dus voor ieder vakgebied anders uit, omdat iedere branche andere behoeftes kent omtrent onze voorlichting en kennisoverdracht.

Het staat vast dat AI in iedere sector aan het groeien is en het de processen zoals we die nu kennen volledig gaat transformeren. De eerste stap die hierbij genomen dient te worden is de inzet op een optimale voorbereiding en voorlichting, zodat organisaties en hun zorgwerknemers weten wat ze kunnen verwachten, de voor- en nadelen van AI leren te begrijpen, ontdekken hoe ze AI kunnen toepassen en de potentiële risico's van AI tijdig kunnen herkennen en weten hoe hier mee om te gaan. Voor veel organisaties in de zorg is AI nog een onbekende wereld. Kiwijs kan u tijdens dit gehele traject begeleiden en ondersteuning bieden. Wij helpen u graag bij het zetten van uw eerste stappen in de wereld van kunstmatige intelligentie.

 

Want hoe haal je alles uit deze veelbelovende technologie? Focus niet alleen op technologie, maar juist ook op mensen en voorlichting. Het begint bij leidinggevenden die actief betrokken zijn bij het beoordelen, plannen en inzetten van AI-initiatieven. Bovendien zijn naast technische vaardigheden soft skills belangrijk. Denk hierbij aan onderhandelen, management, leiderschap en communicatie. Investeer je in mensen en technologie, haal je je achterstand snel in. Zo werk je in korte tijd veel efficiënter dan voorheen.

De drietrapsraket naar succesvolle AI binnen uw organisatie

  • Zorg dat het hogere management AI ondersteunt. Dit zorgt voor strategische focus, en een afstemming met de missie van de overheidsinstelling.
  • Breng structuur in AI-ontwikkeling. Richtlijnen, processen en procedures geven houvast voor het waarom, wanneer en hoe je AI veilig en verantwoord gebruikt. De gemeente Amsterdam is hier een mooi voorbeeld van.
  • Verander de cultuur: stimuleer bijscholing voor technische vaardigheden zoals data science engineering, maar werk ook aan soft skills als innovatie, verandermanagement en samenwerking.

 

Digivaardigheid van zorgmedewerkers

Om AI technologieën effectief te kunnen gebruiken, is het belangrijk dat zorgmedewerkers een volgende stap nemen in digitaal vaardigheid en toegang hebben tot de juiste training en middelen. Deze onderstaande tips helpen je op weg:

  • Maak gebruik van opleiding en digicoaching: Digicoaches zijn instrumenteel om de acceptatie van generatieve AI in de gezondheidszorg te bevorderen. Zowel voor ondersteuning bij digivaardigsheidsopleidingen voor zorgmedewerkers als het vervolgens toepassen in de praktijk.
  • Zorg voor toegankelijkheid: AI-technologieën moeten toegankelijk zijn voor alle medewerkers, ongeacht hun functie of niveau. Dit betekent dat systemen gebruiksvriendelijk en intuïtief moeten zijn, zodat medewerkers ze zonder uitgebreide technische kennis kunnen gebruiken. Digicoaches vertalen de wensen van de werkvloer naar leveranciers.
  • Robot Proces Automation (RPA): Digicoaches ondersteunen zorgorganisaties bij het implementeren van RPA; een technologie die routinematige taken kan automatiseren in logistieke processen. RPA verhoogt de efficiëntie en ontlast zorgmedewerkers, zodat je je als zorgmedewerker tijd over houdt om je te richten op taken waarbij menselijke expertise en empathie nodig zijn.

     

    Ethische verantwoordelijkheid en AI in de gezondheidszorg

    Naast de digivaardigheid van zorgmedewerkers is het belangrijk om aandacht te besteden aan de ethiek van verantwoordelijk gebruik van generatieve AI. Belangrijke aandachtspunten om mee te nemen in de toekomstigbestendige datastrategie van je organisatie zijn:

    • Privacy en gegevensbeheer in het ontwikkelen van een effectieve datastrategie: waarbij privacy van patiënten wordt beschermd en gegevens op een veilige en verantwoorde manier worden beheerd.
    • Transparantie en uitlegbaarheid: Om vertrouwen in AI-systemen te creëren, moet je als zorgorganisatie transparant zijn over de manier waarop deze systemen werken en beslissingen nemen. Dit betekent dat AI-algoritmes uitlegbaar moeten zijn en dat er mechanismen moeten zijn om hun beslissingen te toetsen.
    • Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid: Het is belangrijk om duidelijke verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden vast te stellen voor zowel je zorgorganisatie als voor AI-ontwikkelaars. In het geval van fouten of onbedoelde gevolgen van AI-toepassingen, moet er een duidelijk kader zijn om verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid vast te stellen.
    • Bias en eerlijkheid: AI-systemen kunnen onbedoelde vooroordelen vertonen als gevolg van de gegevens waarop ze zijn getraind. Denk aan de oververtegenwoordiging van mannen in clinical trials. Het is essentieel om bewustzijn te creëren over de mogelijke risico's van bias en actief te streven naar eerlijke en representatieve AI-toepassingen.

     

    Implementatie van AI voor toekomstbestendige zorg

    Generatieve AI heeft het potentieel om een aanzienlijke impact te hebben op de gezondheidszorg. Van het verbeteren van logistieke en diagnostische processen tot het ondersteunen van zorgmedewerkers bij het nemen van beslissingen. Om deze voordelen te realiseren, is het belangrijk om de digivaardigheid van zorgmedewerkers te stimuleren en aandacht te besteden aan de ethiek van verantwoordelijk gebruik.

     

    De week van AI

    Kiwijs kent vele vormen van voorlichting op het gebied van kunstmatige intelligentie. Dit varieert van eenmalige trainingen, 3-daagse voorlichtingen, tot aan een combinatie van theoretische voorlichting gecombineerd met interactieve praktijkactiviteiten. De mogelijkheden zijn dan ook eindeloos.

    Een voorbeeld van hoe onze voorlichting voor zorgaanbieders en zorgmedewerkers eruit kan zien is de zogeheten 'De week van AI'. Dit is een week die op verzoek van de betreffende zorgaanbieder geïntroduceerd kan worden op de werkvloer en die in het teken staat van kunstmatige intelligentie. De data van deze week is zelf te bepalen door de betreffende zorgaanbieder of zorginstelling. Het doel van 'De week van Ai' is om eens per jaar (5 werkdagen) de aandacht te vestigen op het onderwerp 'kunstmatige intelligentie' en zorgmedewerkers hierbij de basisprincipes op dit gebied bij te brengen. Dit doen we op een begrijpelijke en transparante wijze, met naast theoretische voorlichting ook een stukje beleving en interactie d.m.v. praktijkactiviteiten die bijdragen aan het begrijpen, leren omgaan en vertrouwd raken met kunstmatige intelligentie.

    'De week van Ai' is doorgaans verpakt in een voorlichting van in totaal 7,5 uur, verdeeld over 5 aaneengeschakelde werkdagen. De voorlichting start in de meeste gevallen op maandag en eindigt vervolgens weer op de vrijdag van diezelfde week, en is onderverdeeld in tijdsblokken van 90 minuten aan voorlichting per dag. Tijdens deze week behandelen we theoretische basiskennis, alsmede gecombineerd met interactieve praktijkactiviteiten waarin we zorgmedewerkers stapsgewijs de basisprincipes van kunstmatige intelligentie bijbrengen. Ook is er ruimte voor het beantwoorden van vragen vanuit de organisatie en zorgmedewerkers omtrent dit onderwerp.

    'De week van AI' kan ieder jaar herhaald worden middels een jaarlijkse herhaalvoorlichting, welke bijvoorbeeld op een vaste week in het jaar zal plaatsvinden. Op deze wijze wordt kunstmatige intelligentie een vast terugkerend onderdeel binnen uw zorgorganisatie en keert 'De week van Ai' ieder jaar weer terug op de werkvloer. Omdat de technologie en ontwikkelingen rondom kunstmatige intelligentie niet stilstaan en er continue veranderingen gaande zijn op dit vlak, is het belangrijk om ook onze voorlichtingen up-to-date te houden met vernieuwde recente informatie omtrent de laatste ontwikkelingen op dit gebied. Door middel van het jaarlijks laten terugkeren van 'De week van AI' op de werkvloer, blijft uw organisatie en zorgpersoneel op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en blijft hun kennis op dit gebied actueel. Wij adviseren dan ook een jaarlijkse herhaalvoorlichting.

     

    'De week van AI' is slechts één van de vele mogelijkheden die we kunnen bieden omtrent onze voorlichtingen en is daarnaast aanpasbaar. Indien u andere wensen heeft, bijvoorbeeld: een langere of kortere voorlichting, een andere verdeling van de voorlichtingsdagen en/of tijdsblokken, een combinatievoorlichting van meerdere groepen werknemers tegelijkertijd, een aparte training specifiek voor specialisten, directieleden of ondernemersraden etc., dan bespreken wij dit graag met u. De mogelijkheden in deze zijn eindeloos en bespreekbaar.

    Al onze voorlichtingen en trainingen zijn gebaseerd zijn op maatwerk en worden samengesteld op basis van de wensen en specifieke behoeftes die van toepassing zijn op de betreffende organisatie/aanvrager. Er zijn tal van mogelijkheden die kunnen variëren van het doorgeven van basiskennis aan zorgwerknemers tot aan specifieke voorlichting/training voor de directie. Onze voorlichting kan bestaan uit theoretische leerstof, alsmede gecombineerd worden met interactieve praktijkactiviteiten die bijdragen aan het begrijpen van AI. Op basis van uw wensen kunnen wij een concreet voorlichtingspakket samenstellen en aanbieden. 

    Jaarlijkse herhaalvoorlichtingU kunt er voor kiezen 'De week van AI' jaarlijks te herhalen en te laten terugkeren binnen uw organisatie, zodat uw organisatie en werknemers op de hoogte blijven van actuele informatie omtrent de nieuwste technologie en laatste ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie en het kennisniveau op dit vlak up-to-date blijft.

    Combinatievoorlichting: De mogelijkheden zijn onbeperkt in de keuze voor het aantal (samengevoegde) voorlichtingsklassen, het aantal werknemers, voorlichting voor ondernemersraden en/of training/lesmateriaal voor de directie. Vraag naar de mogelijkheden.

    Kunstmatige intelligentie van A-Z

    Kiwijs biedt verschillende vormen van voorlichting aan op het gebied van Kunstmatige intelligentie (AI), zowel online als offline in de vorm van (interactieve) lessen, trainingen, workshops, seminars etc. Onze voorlichting kan bestaan uit theoretische leerstof, alsmede gecombineerd worden met interactieve praktijkactiviteiten die bijdragen aan het begrijpen, leren omgaan en vertrouwd raken met kunstmatige intelligentie. Niet alleen worden basisbegrippen zoals ChatGPT, machine learning, algoritmes en deep learning uitgelegd, maar worden er ook complexere vraagstukken behandeld, afhankelijk van de doelgroep voor wie de voorlichting bedoeld is. Op basis van uw wensen kunnen wij een concreet voorlichtingspakket samenstellen en aanbieden.

     

    Voorlichting OpenAI & ChatGPT

    OpenAI en ChatGPT, twee namen die de wereld van kunstmatige intelligentie een boost hebben gegeven en min of meer toegankelijk hebben gemaakt voor het grote publiek. Maar wat is het nu precies? En wat kun je er mee? Wat zijn de kansen en beperkingen van deze vorm van kunstmatige intelligentie? En waar schuilen de risico's? Allemaal vraagstukken die wij graag beantwoorden!

    Eind 2022 werd ChatGPT in korte tijd zeer populair. ChatGPT is een tool die op basis van kunstmatige intelligentie teksten kan creëren. Deze tool is onderscheidend omdat deze, in tegenstelling tot eerdere AI-taalmodellen, erg laagdrempelig is. Ook komen teksten erg overtuigend over, omdat AI menselijke creativiteit en intelligentie nadoet.
    Het is moeilijk te voorspellen wat de precieze impact van taalmodellen zoals ChatGPT op de zorg zal zijn. We bespreken tijdens onze voorlichtingen en trainingen de voor- en nadelen van ChatGPT op de werkvloer.

    Theoretische voorlichting

    Tijdens onze voorlichtingen zullen er algemene vraagstukken worden behandeld, alsmede complexere branchegerichte onderwerpen aangaande kunstmatige intelligentie in de zorg, afhankelijk van de betreffende sector. Voorbeelden van algemene vraagstukken die we behandelen en beantwoorden tijdens onze theoretische voorlichting:

    - Hoe slim is AI?

    - Op welke manier zal AI de zorg in Nederland over 5-10-15 jaar verbeteren?

    - Zullen robots de mens daadwerkelijk voor een groot gedeelte gaan vervangen en wat betekent dat voor banen in de zorg?

    - Hoe zal de zorg van de toekomst eruit gaan zien?

    - Wat is het verschil tussen menselijke kennis en kunstmatige intelligentie?

    - Wat zijn de toepassingen van AI op dit moment in de zorg?

    - Welke toepassingen van AI kunt u zelf gebruiken binnen uw werkgebied?

    - Welke rol zal AI gaan krijgen in de zorg?

    - Welke functies kunnen chatbots hebben binnen de zorg m.b.t. klantcontact?

    - Waarin zal AI nooit een menselijke zorgprofessional kunnen vervangen?

    - Wat is ChatGPT?

    - Wat kan ChatGPT?

    - Wat betekent ChatGPT voor de zorg?

    - Welke kansen biedt ChatGPT voor de zorg?

    - Wat zijn de beperkingen en risico's van ChatGPT voor de zorg?

    - Wat is Hybride intelligentie (HI)?

    - Wat is Deep learning (DL)?

    - Wat is Machine learning (ML)?

    - Wat is er nodig om een samenwerking tussen mens en AI te laten slagen in de zorg?

    - Op welke manier kunnen zorgwerknemers zich voorbereiden op AI?

    - Op welke manier kunnen zorgprofessionals en patiënten zich samen voorbereiden op een toekomstige samenwerking met AI?

    - Op welke manier kunnen patiënten/cliënten zich voorbereiden, als het gaat om het managen van hun eigen gezondheid, zorg of ziekte?

    - Welke grote vraagstukken kan AI oplossen binnen de zorg?

    - Welke betekenis kunnen algoritmes hebben binnen uw organisatie?

    -  Welke mogelijkheden biedt IoT (Internet of Things) in combinatie met AI binnen de gezondheidszorg?

    - Wat kan Machine learning bijdragen aan de zorg?

    - Wat is de connectie tussen Big Data en AI in de zorg?

    - Wat kan Blockchain bijdragen aan de zorg?

    - Op welke ethische en juridische verantwoorde wijze kan AI toegepast gaan worden in de zorg, met als uitgangspunt dat bijv. de privacy van patiënten gewaarborgd blijft?

    - Welke regels omtrent AI zullen er komen binnen Europa?

     

    Maar daarnaast zullen er ook complexere onderwerpen aangaande kunstmatige intelligentie in de zorg worden behandeld, afhankelijk van de betreffende sector. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

    - De factor arbeid wordt steeds schaarser (“minder handen aan het bed”).

    - Blockchain-technologie en smart contracts zullen de Elektronisch Patiënten en Cliënten Dossiers (EPD’s en ECD’s) gaan beveiligen.

    - Robotica heeft de toekomst: met name zorgrobots, robotgestuurde chirurgie en wearables (draagbare, met het IoT verbonden apparaten die op of om het lijf gedragen worden en continu data versturen en ontvangen) worden gemeengoed.

    - Artificial intelligence doet zijn intrede in de zorgsector (denk aan algoritme-gestuurde diagnostiek).

    - Internet of Things voorbeelden zorg nemen toe: valdetectie, dwaaldetectie, apps voor glucosemeting, medicatie controle apps en “slimme gebouwen”.

    - Zorg op afstand (eHealth en mHealth), zelfdiagnose en herinrichting zorgsector krijgen prioriteit.

    - Datagedreven zorg (big data in de zorg) wordt de nieuwe standaard.

    - Virtual reality en augmented reality toepassingen (opereren met een VR-bril, pijnbestrijding met VR-therapie) bereiken de zorgsector.

     

    Interactieve praktijkactiviteiten

    Kunstmatige intelligentie moet je ervaren en beleven om te weten wat het is en inhoudt! Om onze voorlichting leuk, aantrekkelijk en spannend te houden, weten we de aandacht en interesse van jong en oud vast te pakken middels interactieve praktijk bezigheden die bijdragen aan het begrijpen van AI. Dit doen we o.a. door het gebruik van interactief lesmateriaal, zoals VR (virtual reality), robots en mechanisch lesmateriaal. Op deze wijze krijgen zorgaanbieders en zorgprofessionals, naast theoretische lesstof, een betere kijk op kunstmatige intelligentie door het te zien, te voelen en te ondergaan.

      

    De Kiwijs-Methode brengt twee werelden samen

    Kiwijs hanteert een uniek en educatief voorlichtingsprogramma op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) dat theoretische basiskennis combineert met interactieve praktijkeducatie die bijdragen aan het begrijpen, leren omgaan en vertrouwd raken met kunstmatige intelligentie. Kiwijs maakt je wegwijs in de wereld van kunstmatige intelligentie.

    Kiwijs brengt twee werelden samen, namelijk die van de mens en die van kunstmatige intelligentie, en maakt je al stapsgewijs wegwijs in deze wondere wereld. Dit doen we op een begrijpelijke en transparante wijze, zodat onze voorlichting voor iedereen toegankelijk is.

    Het Kiwijs voorlichtingsprogramma is gebaseerd op 6 fundamentele pijlers waarbij er stapsgewijs voorlichting wordt gegeven op het gebied van kunstmatige intelligentie. Dit begint bij het op luchtige wijze kennis laten maken met kunstmatige intelligentie, gevolgd door voorlichting waarbij er basiskennis wordt overgedragen, waarna we vervolgens het voorlichtingsprogramma verder doorlopen en we onderwerpen bespreken die van toepassing zijn op kunstmatige intelligentie, zoals 'Wat zijn de voor- en nadelen?', 'Wat zijn de toepassingen?', en 'wat gaat AI betekenen binnen mijn branche?'. Allemaal relevante vraagstukken die uitgebreid aan bod komen en behandeld worden tijdens onze voorlichtingen. Daarnaast is er ook ruimte voor het beantwoorden van vragen vanuit de organisatie en werknemers.

    Ook andere belangrijke thema's rondom kunstmatige intelligentie zoals bewustwording, herkenning van AI, interactie en voorbereiding komen uitgebreid aan bod en worden allemaal behandeld tijdens het Kiwijs voorlichtingsprogramma, waardoor we op zorgvuldige en verantwoorde wijze uw bedrijf wegwijs maken in de wereld van kunstmatige intelligentie, waarbij altijd het belang en de ontwikkeling van de organisatie en werknemers centraal staan.

     

     

    Stimuleer voorlichting op het gebied van AI binnen de zorg en investeer in mens én machine

    Kiwijs biedt een totaalpakket aan voor het wegwijs maken van zorgprofessionals, zorgaanbieders en zorginstellingen in de wereld die kunstmatige intelligentie heet. Van basiskennis voor zorgwerknemers tot uitgebreide voorlichting en trainingen voor zorgaanbieders. De mogelijkheden zijn eindeloos.

    Elke aanvraag zien wij als maatwerk zodat het goed aansluit bij de doelgroep, visie en vakgebied van de betreffende zorgaanbieder. De mogelijkheden zijn onbeperkt in de keuze voor het aantal (samengevoegde) voorlichtingsklassen, lesmateriaal, specifieke trainingen voor directieleden en ondernemersraden etc. Na een korte uitleg van uw wensen, kunnen wij een concrete prijsindicatie voorleggen.

    Heeft u interesse in onze diensten of ontvangt u graag wat meer informatie? Neem dan direct contact met ons op via telefoonnummer 085-060 7712 of stuur een e-mail naar info@kiwijs.nl. Wij nemen dan dezelfde werkdag contact met u op.